Saturday, July 25, 2009

GUNA ‘METER PARKING’ TAMAT TEMPOH, MBKT PERLU JELASKAN

KUALA TERENGGANU - Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) mungkin terpaksa menghadapi tindakan undang-undang kerana kecuaian pihak berkuasa tempatan tersebut menguruskan bandaraya ini.


Buletin Online telah menerima rungutan orang ramai yang mengadu MBKT masih menggunakan ‘meter parking’ yang diletakkan di ruang letak kereta awam, walaupun meter tersebut telah tamat tempoh.


Mereka turut mengadu telah disaman oleh penguatkuasa MBKT dalam keadaan meter yang mungkin tidak beroperasi dengan betul kerana ia telah lupus tarikh.

Bagi memastikan kebenaran aduan tersebut, wartawan Buletin Online telah membuattinjauan sekitar bandaraya dan mendapati banyak ‘meter parking’ itu benar-benar telah ‘expired’.


Mengulas situasi tersebut, seorang pengamal Undang-undang, Encik Mohd Zabidi Yusof menggesa kerajaan negeri terutama pihak berkuasa MBKT membuat penjelasan terhadap status meter berkenaan.


“Saya minta pihak ‘majlis’ (MBKT) segera buat penjelasan apakah kutipan wang itu sah atau pun tidak.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita7/Metertamattempoh2.JPGApakah mana-mana resit kompaun dan denda mana-mana kenderaan merujuk kepada meter yang tamat tempoh atau rosak itu terikat dengan prosedur undang-undang,” ujarnya ketika ditemui.

Katanya, menjadi satu ‘kesalahan’ di pihak majlis (MBKT) yang telah mengeluarkan surat kompaun atau saman kepada pengguna terhadap meter-meter yang tamat tempoh.

Menurutnya, para pengguna terbabit boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak majlis yang mengeluarkan saman tersebut.

“Sekiranya, kutipan yang dibuat selepas dari tarikh 10 Jun 2009 itu tidak sah, adakah duit itu akan dipulangkan semula kepada pengguna atau rakyat.

“Atau dibuat ‘justifikasi’ kepada rakyat bagi menghalalkan kutipan dan istihar minta halal.
http://www.buletinonline.net/images/stories/berita7/Metertamattempoh1.JPG

“Berkenaan kompaun (saman) yang dikenakan itu sama ada membatalkan saman itu atau pihak MBKT akan berhadapan dengan tindakan undang-undang dari pengguna terbabit,” jelasnya.

Seorang pengguna yang mahu dikenali sebagai Ahmad mendakwa, beliau pernah dikenakan kompaun oleh pihak penguatkuasa MBKT meski pun meter parking sudah tamat tempohnya.

Katanya, pihak berkuasa tempatan tidak wajar mengenakan denda kompaun kepada pengguna kerana tidak bersalah.

“Buktinya, di tempat letak kereta di Jalan Sultan Omar tempoh sah meter tamat pada 10 Jun 2009 dan belum diperbaharui lagi oleh pihak MBKT.

“Walau pun kita (pengguna) masukkan duit dalam meter parkir tetapi kadang-kala meter rosak dan surat kompaun dikeluarkan oleh penguatkuasa MBKT,” ujarnya.

Justeru beliau menggesa MBKT membuat penjelasan kerana kebanyakan pengguna kurang faham tentang undang-undang dan tindakan kompaun pihak MBKT yang mungkin boleh dipertikaikan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET