Saturday, February 26, 2011

Kerdau: Jerat Ahmad Maslan Bocor

Bodoh jugak kau ni Ahmad Maslan, lebih kurang je dengan Ismail Sabri, bercakap tak rujuk fakta. Kau nak bodohkan siapa ni? Orang umno-apco totok setiap masa angguk-angguk takde masalah. Tapi orang muda generasi baru ni dia orang lebih advance maklumatnya kecuali yang membiarkan dirinya diperkotak katik oleh umno-apco. Malang sungguh negara ada Menteri jiwa kosong macam Ahmad Maslan ni. Layak dah status loyar buruknya sebagai Ketua Penerangan Umno.


Ini dia kelentong Ahmad Maslan antaranya;

JENGKA 23 – Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan menggesa supaya menghentikan penggunaan istilah Pakatan Rakyat (PR) yang digunakan pihak pembangkang selama ini.

Beliau yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) berkata istilah itu tidak menggambarkan maksud yang positif kerana rakyat sekalipun tidak pernah berpakat menyokong mereka (pembangkang).

“Malah penggunaan istilah PR ini tidak pernah didaftarkan dalam Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS).

“Jadi saya meminta semua pihak jangan iktiraf pembangkang dengan menggunakan istilah PR,” katanya pada sidang media sempena kedatangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak ke Kerdau, Ahad ini.:

Manakala berikut pula jawapan kepada tohmahan Ahmad Maslan;

Maka persoalan yang timbul ialah:

1. Bilakah Barisan Nasional diluluskan? Bilakah Barisan Nasional menjadi pakatan siasah yang sah dari segi undang – undang? Buktikan bahawa Barisan Nasional mempunyai rekod di Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (JPPM) yang dikenali sebagai Registrar of Society.

2. Gabungan 13 komponen Barisan Nasional tidak pernah ditubuhkan secara rasmi dan Barisan Nasional juga tidak mempunyai perlembagaan sendiri?

3. Mengapa semua pihak - parti parti politik, media massa, dan TV, sama ada milik kerajaan atau swasta – mengunakan perkataan Barisan Nasional yang tidak diwujudkan secara sah dan mengikut perundangan di Malaysia?

4. Adakah ini bermaksud, Barisan Nasional juga merupakan pertubuhan yang haram dan penggunaan perkataan Barisan Nasional wajib diharamkan?

5. Bukankah penubuhan Barisan Nasional juga merupakan serpihan – serpihan 13 komponen walaupun hanya UMNO yang dilahirkan di Istana?

Tambanan pula, kami ingin memperingatkan Pemuda UMNO khususnya, Nur Saidi Nayan bahawa dalam pilihanraya 2008, Pakatan Rakyat telah bertanding dengan namanya sendiri yang sah iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan Democratic Action Party (DAP).

Manakala, Barisan Nasional, sebaliknya dalam pilihanraya 2008 dan sebelumnya, telah bertanding atas nama Barisan Nasional yang tidak ditubuhkan secara sah mengikut perundangan. Yang ditubuhkan secara rasmi ialah UMNO, MIC, MCA dan komponen – komponen lain dan bukannya Barisan Nasional.

Bukankah UMNO, MIC dan MCA serta komponen – komponen lain dalam Barisan Nasional perlu bertanding dengan menggunakan nama pertubuhan mereka yang sah? Bukankah mereka perlu bertanding mengunakan logo masing – masing? Mengapa mereka menggunakan perkataan Barisan Nasional dan logo Barisan Nasional yang tidak sah di sisi undang – undang?

Agak menarik juga jika dikaji dari segi undang – undang bahawa terdapat ‘tribal issue’ yang boleh dihadapkan ke makhamah. Ini adalah kerana UMNO, MIC dan MCA serta komponen – komponen lain dalam Barisan Nasional bertanding atas nama pertubuhan yang tidak sah. Adakah ini bermaksud Barisan Nasional sedang mentadbir negara kita melalui perlantikan dan pemilihan yang tidak sah?

Kami, menyeru Pemuda UMNO membuat kajian terlebih dahulu sebelum membahaskan sesuatu perkara. Ini menunjukkan identiti dan pendirian yang bercanggah dengan sejarah dan persefahaman di Malaysia. Sebagai tonggak yang akan menerajui kepimpinan pada masa kelak, Pemuda UMNO di nasihati supaya jangan beremosi tetapi sebaliknya meggunakan pendekatan yang rasional dan bernas semasa membahaskan sesuatu perkara.

Sekian.

Yang Benar,

Manivanan Gowin

Himpunan Bersih II 500K

1. Negara kita masih menyaksikan kepincangan ketara dalam amalan demokrasi. Bukan sahaja dipentas politik negara malah kepincangan serupa turut melanda politik kampus. Bermula dari pengendalian sistem demokrasi yang berat sebelah, tidak adil dan tidak telus telah menimbulkan keresahan berpanjangan dari rakyat dalam negara kita. Saya percaya tragedi yang berlaku di UPM baru - baru ini pun bermula dari keresahan serupa yang turut dirasai oleh para mahasiswa.


2. Pada 10 November 2007 yang lalu, rakyat telah meledakkan kebangkitan menuntut sebuah demokrasi yang bersih dalam satu himpunan 100,000 rakyat yang dikenali sebagai himpunan BERSIH. Beberapa tuntutan yang telah dibuat dalam himpunan BERSIH yang pertama tempohari masih dibekukan begitu sahaja oleh pihak berwajib. Antara tuntutan tersebut ialah :
Penggunaan Dakwat Kekal kepada pengundi
Pembersihan daftar Pemilih
Pemansuhan Undi POS
Kebebasan media

3. Saya melihat secara dekat perkembangan demokrasi dalam negara kita masih tidak benar - benar telus dan bebas dari sebarang manipulasi seperti undi pos yang masih diamalkan dalam sistem demokrasi negara kita. Malah undi pos benar - benar dijadikan tali hayat pihak pemerintah untuk mengekalkan survival kuasa mereka . Demikian juga kebebasan media yang kian parah.

4. Saya yakin seluruh rakyat dalam negara kita dapat saksikan kepincangan ini, apabila media elektronik dan cetak negara kita seperti RTM dan Utusan Malaysia serta Berita Harian diguna sepenuhnya secara tidak adil untuk berkempen sebelah pihak iaitu pihak UMNO dan BN sedang RTM dan Utusan Malaysia atau Berita Harian ini tidak pula diisytiharkan sebagai media rasmi atau buletin rasmi parti UMNO dan BN .

5. Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia sekali lagi mendesak dan merayu supaya kerajaan memberi perhatian serius terhadap perkara ini sebelum berlangsungnya pilihanraya umum ke 13 akan datang. Hanya keadilan , ketelusan dan kesaksamaan dalam sistem pengendalian demokrasi negara ini akan menjadi rakyat tenang dan akur menerima keputusan pilihanraya, samaada menang atau kalah. Andai sistem pengendalian demokrasi negara masih pincang dan dilihat terlalu banyak kelemahan di sana dan sini, keputusan pilihanraya akan mencetus rasa tidak puas hati dan menganggu kesejahteraan serta keharmonian rakyat .

6. Desakkan dan rayuan ini adalah serius. Kami sudah penat bertolak ansur dan bertarik tali dengan pihak kerajaan dalam menuntut keadilan serta ketelusan dalam sistem demokrasi negara ini. Sungguhpun kerajaan UMNO dan BN benar - benar nekad mahu mempertahankan survival kuasa dan pengaruh mereka , maka pertahankanlah ia dengan bermaruah dan berhemah. Iaitu melalui satu sistem pengendalian demokrasi yang telus, adil dan saksama. Bukan melalui sistem saingan demokrasi yang berat sebelah.

7. Kami memberi tempoh sehingga menjelang 1 Mei 2011 ini untuk kerajaan memberi komitmen lalu memulihkan sistem demokrasi pincang yang kita hadapi dalam negara kita hari ini. Andai desakan dan rayuan ini tidak dipeduli oleh pihak kerajaan, kami dari Dewan Pemuda PAS Malaysia telah memberi komitmen untuk menyahut seruan Yb Al Fadhil Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang selaku Presiden PAS bahawa satu lagi rally atau himpunan BERSIH digerakkan.

8. Kali ini, insyaallah saya percaya dan yakin, sekurang - kurangnya setengah juta rakyat [500,000] akan bangkit secara aman namun penuh tegas untuk memohon dan mendesak agar kerajaan mahu atau tidak mesti memastikan sistem pengendalian demokrasi negara benar - benar adil dan telus kepada semua parti yang bertanding dan melibatkan diri dalam pilihanraya.

9. Saya meletakkan jangkaan tarikh awal untuk BERSIH 2 ini ialah pada bulan June 2011 [ sabtu ] jika sekiranya menjelang 1 Mei 2011 ini, kerajaan masih gagal untuk meyakinkan rakyat dengan satu komitmen untuk memastikan sistem pengendalian demokrasi negara benar - benar dipulihkan serta bebas dari sebarang ruang manipulasi serta kepincangan.

10. Saya ulangi tanpa sikap teragak - agak demi kebaikan kepada seluruh rakyat dan negara agar kerajaan benar - benar serius dan memahami tuntutan kami sebagai rakyat dan anak - anak muda khasnya yang mahu menyaksikan perubahan besar berlaku dalam negara ini. Andai tuntutan diterima dan dilaksanakan , kami benar - benar mengucapkan terima kasih namun jika sebaliknya, berbanyak maaf kami pinta bahawa kami khasnya anak - anak muda, dengan Nama Allah swt Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Adil, akan bangkit sekali lagi menuntut hak kami sebagai rakyat yang merdeka pada bulan June 2011 dalam Himpunan 500K BERSIH 2 kelak .

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan.

Nasrudin bin Hassan
Ketua DPP Malaysia

Najib Ziarah Kubur Rakan Laknatullah


Kalaulah Najib tahu azab kematian orang yang zalim macam Kamal Attarturk ni rasanya tamau dia buat keje aniaya rakyat atau keje ngebom orang...

Thursday, February 24, 2011

Puak Peraun Ni Memang Tak Reti Bahase

Bersikap macam lembu kenyang. Dah lah bodoh pastu buat-buat bodoh. Aku ingat lembu lebih cerdik dari puak Peraun ni. Kalau manusia dah tutup pintu pagar, takde lembu nak ceroboh masuk lepak dan tidur dalam premis manusia.


Tapi puak Peraun ni soheh bangang bahalol, dah tau pagar ditutup kerana premis tu milik manusia dan orang ramai, senang-senang depa pi ceroboh siap bina 'kubu' pastu berkampung dan buang najis a.k.a. berak kat situ.

Berjuta kali orang tegur, sinis dan marah dengan sikap bangang bahalol mereka tapi depa wat donno je... macam lembu.

Umpama kat PRK Kerdau ni, depa perlakukan macam harta mak bapak dia orang.

Wednesday, February 23, 2011

Imtiaz Antarabangsa

Kalau idea yang molek, aku takde masalah nak angguk, kita pakat sokonglah. Demi kebaikan anak-anak kita juga, demi masa depan mereka. Baguslah kalau kerajaan MadSaid terfikir nak advance kan Imtiaz. Pasti Deris bangga sebab Imtiaz ni bekas tangan dia.

KUALA TERENGGANU – Kerajaan Negeri akan mewujudkan Sekolah Imtiaz Antarabangsa dalam usaha memenuhi permintaan tinggi daripada pelajar luar Terengganu dan negara asing untuk mengikuti sesi pembelajaran di Sekolah Menengah (SM) Imtiaz.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, berkonsepkan sekolah internasional lain, Imtiaz Antarabangsa dijangka beroperasi di Kompleks Imtiaz, Bukit Keluang, Besut awal tahun depan.

Menurutnya, penubuhan sekolah itu adalah wajar kerana setiap tahun, Yayasan Terengganu (YT) menerima lebih 2,000 permohonan pelajar untuk memasuki SM Imtiaz, sedangkan tempat yang disediakan amat terhad.

“Setiap tahun, kita terima banyak permohonan tapi hanya 400 pelajar yang akan diterima dan daripada jumlah itu 90 peratus adalah rakyat Terengganu, manakala selebihnya pelajar luar sama ada dari negeri lain atau negara luar.

“Tempat terhad ini menyebabkan ada pihak luar memberi cadangan kepada kita supaya mereka diberi peluang mengikuti Imtiaz swasta dan atas idea ini, YT berhasrat mewujudkan Imtiaz Antarabangsa agar orang luar turut mendapat tempat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Dialog antara beliau dengan media yang diadakan di Hotel Tanjung Vista, kelmarin.

Beliau berkata, selain dapat memenuhi permintaan pihak luar, penubuhan Imtiaz Antarabangsa juga mampu menjana pendapatan kepada pengurusan sekolah itu yang sebelum ini 100 peratus bergantung kepada peruntukan Kerajaan Negeri.

Katanya, Kerajaan Negeri turut bangga kerana SM Imtiaz mendapat tempat di hati orang luar sekali gus membuktikan kesungguhan kerajaan Terengganu memperkasakan bidang pendidikan bagi melahirkan ramai cendekiawan.

“Imtiaz Antarabangsa akan dilaksanakan di Kompleks Imtiaz yang boleh menampung 1,000 orang pada satu masa bersama Imtiaz Besut dan ia menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar.

“Dalam merealisasikannya banyak proses yang perlu dilakukan termasuk mendapat kelulusan dari Kementerian Pelajaran Malaysia dan jika berjaya, kita akan mulakan dengan pelajar Tingkatan Satu pada awal tahun depan,” katanya.

Tuesday, February 8, 2011

Isa Samad Suweiii....

Bukan aku yang kata. Tapi CEO Maybank Investment yang kata. Takdelah dia kata suweii tapi dia belembut bahasa. Istilah pasaran tidak menentu a.k.a. kacau pasaran a.k.a. kacau daun a.k.a. suweiii la tu dalam loghat Ganu.

Mana tidaknya. Seluruh dunia tahu kes tangkapan rasuah Isa. Bukan rasuah, politik wang, baghal punya gerombolan, tukar istilah ikut citarasa nak tutup malu. Setongkol taik busuk kalau jatuh dalam satu kolah air mutlak pun pasti menukar warna dan air suci yang menyucikan itu.

Siap kau Tengku Zafrul, nanti kena tukar...

Pelantikan Isa Samad - buruk untuk pasaran

Pelantikan bekas menteri besar Negri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai pengerusi Felda menyebabkan pasaran menjadi tidak menentu, kata ketua pegawai eksekutif, Maybank Investment, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz.

“Terdapat banyak GLC yang mempunyai bekas ahli politik dilantik sebagai pengerusi tetapi bagi Felda, adalah kes yang jarang berlaku di mana pasaran bimbang dengan pelantikan itu. Ia memberi isyarat yang salah,” katanya.

Bercakap di forum anjuran badan pemikir, Ideas, Tengku Zafrul bagaimanpun berkata pelantikan berkenaan mungkin disebabkan kekurangan calon di mana jawatan utama di syarikat-syarikat berkepentingan kerajaan mesti diisi oleh calon bumiputera.

Meskipun Tengku Zafrul agak berdiplomasi ketika memberika alasannya, rakan panel Anggota Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC), Zainal Aznam Mohd Yusof berkata rekod Mohd Isa yang terpalit dengan gejala rasuah adalah punca kebimbangan pasaran.

Mohd Isa didapati bersalah kerana terbabit dengan politik wang ketika pemilihan parti itu dan digantung jawatannya oleh lembaga disipin Umno pada 2005.

“Adalah hari yang sedih apabila Isa dilantik sebagai pengerusi Felda,” kata Zainal.-mskini

BN Konar Baring: Kalau Telus Takde Rasuah

Macam lah orang tak tau. Dah Lama dahh... Kerja gerombolan ni kalau tak makan duit haram tak senang duduk, panas je punggung. Maklum la bunga-bunga neraka tu makanan depa kat atas dunia ni. Kita rakyat biasa ni walau melalak sekuat sepower mana pun tak maunya pemimpin gerombolan mendengar dan ambil iktibar. Mau nya diseret pulak para pelapor kerja serong gerombolan ni ke penjara. Begitulah selagi rakyat tak sedar selagi itulah rakyat dikepalai oleh lanun.

Hilang jutaan ringgit setahun

KUALA LUMPUR 7 Feb. – Kerajaan rugi berjuta-juta ringgit setahun kerana tidak menggunakan kepakaran dan kemahiran jurutera Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang bersara wajib.

Kebanyakan pesara berkenaan masih mampu untuk bekerja dan mereka sebelum ini telah mendapat banyak pengalaman sama ada di dalam dan di luar negara setelah lebih 20 tahun berkhidmat dengan pihak tentera.

Contohnya, kerajaan terpaksa menggunakan kepakaran asing untuk membaiki dan menaik taraf sistem elektronik peralatan ketenteraan sedangkan ramai bekas anggota ATM yang mampu melaksanakannya pada harga yang jauh lebih murah.

Pengarah Urusan Tronomatic Elektronic Systems Designer Sdn. Bhd. (Tronomatic), Jayah Said berkata, kerajaan dapat menjimatkan hampir 90 peratus kos membaik pulih sistem elektronik ATM jika menggunakan kepakaran tempatan.

Menurut beliau, hampir 90 peratus daripada jurutera Tronomatic terdiri daripada pesara ATM dan berkepakaran mengendalikan sistem elektronik lebih 20 tahun.

“Mereka dilatih di luar negara dan mempunyai pengalaman luas tentang peralatan ATM. Oleh itu tidak menjadi masalah kepada mereka untuk membaikinya.

“Ketika ini, kerajaan terlalu bergantung kepada syarikat asing untuk melakukan kerja-kerja berkenaan dan kos yang perlu ditanggung sangat besar selain memakan masa yang terlalu,’’ kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini.

Jayah yang juga Yang Di Pertua Persatuan Bekas Tentera Malaysia Perak berkata, daripada aspek keselamatan, sesebuah negara yang mampu mengawal sepenuh sistem pertahanan akan menyukarkan pihak lain untuk menganggu gugat kekuatannya.

‘‘Kita akui negara sememangnya terpaksa membeli sistem elektronik dari luar tetapi kerajaan tidak perlu lagi bergantung kepada pengeluar sistem itu selepas tamat tempoh jaminannya.

“Perkara ini dilakukan banyak negara apabila mereka menaik taraf sistem ini menggunakan kepakaran tempatan untuk memastikan keselamatan sistem berkenaan dan kos baik pulih lebih efektif.

“Tronomatic misalnya mampu menawarkan perkhidmatan sehebat syarikat asing tetapi pada kos yang lebih rendah,’’ jelas beliau.

Jayah berharap kerajaan dapat memberi peluang kepada syarikat tempatan untuk membuktikan keupayaan mereka.

Tronomatic merupakan salah sebuah syarikat tempatan yang terlibat dengan projek pembinaan empat buah Kapal Ronda Generasi Baharu (NGPV) yang dibina oleh Boustead Naval Shipyard (BNS) iaitu Kapal Diraja (KD) Perak, KD Terengganu, KD Kelantan dan yang terakhir KD Selangor yang ditauliahkan pada 28 Disember tahun lalu.

Jayah berkata, syarikat tempatan telah membuktikan keupayaan mereka membina kapal perang menggunakan kepakaran tempatan jika diberi peluang.

Selain projek NGPV, Tronomatic turut terlibat dalam beberapa projek lain dengan syarikat terkemuka antaranya Petronas, Tenaga Nasional Bhd (TNB), Keretapi Tanah Melayu Bhd. (KTMB) dan beberapa buah universiti tempatan.

Antara perkhidmatan yang ditawarkan Tronomatic adalah membaik pulih peralatan elektronik, pembangunan perisian bersepadu (GUI), pembangunan serta menaik taraf sistem komersial serta ketenteraan dan mereka semula sistem elektronik.-meloya.

Surirumah Derita Akibat Tersalah Ubat

Siapa yang silap ni? Doktor yang memberikan preskripsi ubat atau farmasis yang tak reti baca tulisan doktor hingga menyebabkan kesiksaan dialami oleh Kak Normah akibat salah pengambilan ubat-ubatan.

Selepas seminggu mngambil ubatan tersebut, kulitnya mula terkopak dan seluruh badan mula menggelupas sehingga menimbulkan kesukaran untuk beliau bercakap, melihat dan berjalan.

Mujur suaminya enggan membuat apa-apa dakwaan. Standard Melayu baik. Semoga pihak hospital dapat melakukan rawatan yang terbaik untuk mengembalikan Kak Normah ke asal nya.
Normah Husin looking at the wrongly-prescribed medicine which had caused her skin to react severely and painfully. — NST picture by Zaman Huri Isa
Normah Husin looking at the wrongly-prescribed medicine which had caused her skin to react severely and painfully. — NST picture by Zaman Huri Isa
KOTA BARU: A woman is suffering from a chronic skin disease after taking medication allegedly prescribed by the Raja Perempuan Zainab II Hospital (HRPZ II) here.

The skin of Normah Husin, 47, is peeling off while her face is swollen and the condition makes it difficult for her to open her eyes and mouth and walk.
Her husband, Dzulkifli Roffen, 57, lodged a report at the district police station yesterday.

Dzulkifli said Normah was admitted to the hospital on Jan 18, and left two days later with an assortment of medicine.

“A week later, her skin started to peel off and her whole body began to itch. We then sent her to the same hospital on Wednesday to seek treatment from a skin specialist.


“It shocked us when the doctor said she was given the wrong medicine and instructed her to stop taking it,” he said at his house in Kampung Chempaka in Panji, here, yesterday.
Dzulkifli said his wife had never been afflicted with any skin disease and she was now in agony.


“I am not going to take any action against the hospital, but hope they will treat my wife until she recovers,” he said.
Dzukifli, who is a sugarcane juice seller, said he had to work to look after his wife as she needed constant care.

“I normally get between RM200 and RM300 a month from the business, which is my only source of income to feed my seven children who are not working.

“We are poor and the problem faced by my wife has burdened us further. I hope the public will assist us,” he said.-nst.

Rogol Anak: Binawe, Patut Buang Kote Mamat Ni

Celaka punya bapak. Bukan salah keturunan. Juga bukan salah ibu mengandung. Salah mamat ni yang takde pegangan agama. Tak cukup dengan penjara rasanya. Lebih elok kalau hukum kerat kote mamat ni kasi makan sama anjing (pendapat gasang aku la ni). Bapak haramjadah.


Rogol Anak Depan Isteri: Peniaga Dipenjara 80 Tahun, 40 Sebatan

KUALA LUMPUR: Seorang peniaga gerai makanan yangtergamak memuaskan nafsu dengan merogol anak kandungnya di hadapan isterinya menerima padah apabila dia diarahkan meringkuk di penjara selama 80 tahun.


Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Mohamad Sakeri Mamat juga memerintahkan supaya tertuduh yang berusia 47 tahun itu disebat sebanyak 40 kali bagi empat pertuduhan melakukan perbuatan terkutuk tersebut.

Hukuman itu dijatuhkan selepas lelaki yang mempunyai sembilan anak itu mengaku salah terhadap semua pertuduhan dan hukuman diarahkan berjalan bermula daripada tarikh dia ditangkap, iaitu 27 Januari lalu.

“Sebagai seorang bapa, tugasnya adalah untuk melindungi dan menjaga anak. Tetapi kamu telah merosakkan seluruh kehidupan anak perempuan kandung kamu sendiri,” kata Mohamad Sakeri kepada tertuduh.

Tertuduh yang hanya menundukkan kepala apabila mendengar hukumandidakwa merogol mangsa yang berusia 15 tahun di sebuah bilik rumah di projek perumahan rakyat di Cheras, dekat sini pada pukul 2 petang, 23 Januari lalu.

Dia juga didakwa melakukan perbuatan itu sebanyak tiga kali antara November dan Disember lalu di tempat yang sama.

Lelaki itu didakwa tetap melakukan perbuatan itu, meskipun dihalang oleh ibu mangsa, malah tergamak memukul isterinya apabila ditegah.

Tidak tahan dengan perbuatan tertuduh, ibu mangsa kemudiannya meminta seorang jiran untuk membuat laporan polis pada malam terakhir mangsa dirogol.

Bagi setiap pertuduhan, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376(3) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan sehingga 10 kali, jika sabit kesalahan.

Sebelum mahkamah menjatuhkan hukuman, tertuduh cuba merayu simpati mahkamah dengan bermodalkan masalah kesihatan.

“Saya menghidap penyakit darah tinggi, gout dan lemah jantung. Saya bergantung kepada ubat-ubatan dan memerlukan rawatan di hospital,” katanya.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Loon Jia Yin memohon mahkamah menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang dilakukan bagi memberi pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat.

“Saya memohon mahkamah mengambil kira trauma yang dialami mangsa sepanjang hidupnya akibat daripada perbuatan tertuduh,” tambahnya. -mstar

Sunday, February 6, 2011

Rilek Jap... Kereta Dalam Kereta

Seorang pemandu teksi, Syed Zahid telah mengamalkan hobi menyimpan kereta kecil mainan pelbagai saiz samada yang moden atau model lama. Setakat ini sejak 5 bulan lepas dia telah menghabiskan RM 6,000 untuk mendapatkan koleksi 1,000 buah kereta kecil tersebut yang dipamirkan di dalam teksi beliau. Dan hobi pelik beliau ini telah menarik minat ramai pelancong yang menaiki teksinya.-nst.

Tuesday, February 1, 2011

RON97 Naik Lagi: Terimakasih Pada Kebodohan Sendiri

Apalah nak jadi kepada puak gerombolan ni, sampai sudah tak reti-reti dan tak faham-faham. Mati-matian mempertahankan kedustaan dan retorikan pemimpin bangang mereka. Takkan sampai pasir masuk dalam mulut pun baru nak kelih cahaya kebenaran, sudah terlewat sahabat, tatkala mungkar nakir mengajukan soalan subjektif nya.


Kemenangan di Tenang menghidangkan satu lagi episod bangang kepala pemimpin gerombolan. Rakyat dihadiahkan dengan kenaikan RON97 lagi 10 sen menjadikannya RM2.50 seliter. Bn-umno-apco apa nak takut. Walau macam ni sekali tekanan dan kezaliman yang mereka kenakan ke atas rakyat marhain, tetap gerombolan jahiliyyah menang juga. Peratusan rakyat Malaysia yang buta hati, baghal, bodoh piang dan sombong masih ramai mengatasi mereka yang celik cerdik.

Tahniah rakyat Tenang!! Tapi hatimu kering kontang. Matamu pasti akan bergenang...

RON97 naik 10 sen lagi

Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut satu sumber industri.

Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya).

Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.

Kenaikan harga ini juga dilakukan sehari selepas pilihan raya kecil DUN Tenang yang berlangsung semalam.

Semenjak tahun lalu, harga RON97 mula dinaikkan kepada RM2.15 pada 2 November, RM2.30 pada 1 Disember dan terus meningkat kepada RM2.50 pada 4 Januari tahun ini.

Harga bagi petrol RON97 yang banyak digunakan oleh kenderaan berkuasa tinggi, tidak ditetapkan kerajaan kerana ia diapung mengikut pasaran minyak dunia semasa.

Apungan itu diperkenalkan tahun lalu dan satu gred baru petrol RON95 turut diperkenalkan.

Harga bagi RON95 kini ditetapkan pada kadar RM1.80 seliter.

Pengurangan subsidi bagi bahan keperluan seperti petrol telahpun mula diperkenalkan melalui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) sejak awal tahun lalu.

Badan berkenaan ditubuhkan bagi mengurangkan beban subsidi negara.

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET