Tuesday, June 30, 2009

Suci Dalam Debu

Gempak la zaman aku muda remaja dulu lagu Suci Dalam Debu menduduki carta LaguPopular selama hampir setahun kalau tak silap akulah. Lagu dendangan Saleem Iklim ini mengungguli persada dunia muzik menjadi siulan anak-anak muda dan orang tua. Sayangnya kemudian si Saleem pula yang terjebak langsung menjadi debu.


Rangkap tajuk kat atas ni sebenarnya aku tujukan kepada 2 orang anggota polis yang amanah dan cemerlang dalam melaksanakan tugas sebenar. Bukan sebab mereka paling top dekat kem-kem Martek, atau bukan sebab mereka jagoan FRU menghentam pendemo, juga bukan sebab mereka barua Umno paling tulin, tetapi kerana mereka berjaya mematahkan satu siri penyeludupan syabu bernilai RM280 juta.

Bayangkan berapa ramai manusia akan tewas jika syabu tersebut berjaya melepasi sekatan polis berkenaan seterusnya menyelinap ditengah kelompok masyarakat. Pasti akan lebih ramai yang terjebak dengan gejala haram tersebut. Sementelah sekarang ni ramai yang stress dengan situasi ekonomi semasa negara yang semakin merudum. Najib sendiri huru hara cuba melepasi serangan kejatuhan ekonomi.

Apa pun 2 pegawai polis tersebut wajar diberikan penghargaan atas jasa mereka. Dan dinyatakan bahawa mereka telah pun diberikan kenaikan pangkat berkuatkuasa serta merta. Semoga ramailah anggota polis yang amanah sepertinya. Jangan mengulor buang masa kat ceramah-ceramah Pas, atau masuk kampung lepak kat kedai kopi cari maklumat untuk Umno/BN.

Awards for cops who said ‘tak nak’ to RM500,000 bribe

KUALA LUMPUR, June 30 – Two policemen who rejected a RM500,000 bribe by drug traffickers caught with syabu worth RM280mil in May have each been given the Integrity Award.

Detective Corporal Mohd Surani Sarbini, 44, and Lance Corporal Mohd Tarmazi Arbayee, 25, were also promoted to Detective Sergeant and Corporal, respectively, for their part in the largest drug seizure by Malaysian police.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak presented the award at a special ceremony at parliament house here today.

In the seizure at 6.45am on May 2, Mohd Surani and Mohd Tarmazi who were returning to Cenderawasih police station, Rompin, Pahang stopped a lorry laden with 96 boxes and 480 packages suspected to contain syabu.

They detained two men who later offered them a bribe of RM10,000 with promise of RM500,000 more after their release.

Mohd Surani from Rompin narcotic CID division said he believed that every member of the police should serve with integrity.

Mohd Tarmizi from Rompin Mobile Patrol Vehicle division said he turned down the bribe as he wanted to remain in the police force for a long time. – Bernama


Peristiwa-peristiwa penting di bulan Rejab


Hijrah Pertama Hijrah ke Habsyah (Ethiopia) Pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW dan mereka yang beriman kepada Rasulullah SAW pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah SAW tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah SAW memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah.

1.Hijrah Pertama
Hijrah ke Habsyah (Ethiopia) Pihak musyrikin Mekah meningkatkan tekanan dan ancaman kepada Rasulullah SAW dan mereka yang beriman kepada Rasulullah SAW pada ketika itu. Ada di kalangan sahabat yang mengadu kepada Rasulullah SAW tentang derita yang mereka tanggung lalu Rasulullah SAW memerintahkan agar mereka berhijrah ke negeri Habsyah.

Tujuan hijrah ini adalah untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri di samping untuk mencari tapak baru untuk Islam bertapak dan menyusun langkah untuk agenda seterusnya. Diantara mereka yang berhijrah ke Habsyah ialah Saidina Othman RA dan istrinya Roqiah anak Rasulullah SAW. Jumlah mereka adalah 14 orang termasuk 4 orang wanita. Habsyah dipilih adalah kerana rajanya dikenali dengan toleransi dan sikap terbukanya.

2. Isra' dan Mi'raj
Isra'dan Mi'raj ertinya Rasulullah SAW dijalankan dari Mekah ke Baitulmuqaddis di waktu malam dan diangkat ke langit bertemu Allah SWT dan untuk mengambil kewajipan solat 5 waktu dari Allah SWT.

Dalam menentukan tarikh bila berlakunya peristiwa ini, sebahagian ulama mengatakan pada 27 RabiulAkhir; sebahagian ulama mengatakan pada 17 RabiulAwal; sebahagian ulama mengatakan 29 Ramadhan; sebahagian ulama mengatakan pada 27 Rejab dan sebahagian ulama yang lain mengatakan pada tanggal-tanggal selain dari yang tersebut.
Menurut Chalil, 1999 sebagaimana yang dijelaskan oleh Dr.(H) Hj. Kassim Bahali, ada setengah ulama mengatakan pada malam tanggal 7 RabiulAwal. Adapun yang terbanyak ialah golongan yang mengatakan pada tanggal 27 Rejab, sekalipun tidak dengan alasan yang kuat.

Tahun berlakunya juga terdapat perselisihan pendapat ulama, ada sebahagian yang mengatakan pada tahun ke 5 dari Bi'tsah (tahun mula diutusnya peribadi Nabi), sebahagiannya berpendapat pada tahun ke 12 dari Bi'tsah; sebahagiannya berpendapat pada tahun sebelum Nabi hijrah ke Thaif, sebahagian berpendapat pada tahun ketiga sebelum hijrah Nabi S.A.W ke Madinah dan ada yang sebahagiannya pula berpendapat lain dari semuanya itu.

Bagaimanapun seorang ahli sejarah Islam bernama Ibnu Saad telah mencatatkan dalam kitabnya "At-Tobaqatil Qubra", bahawa berlaku israk mikraj terhadap Nabi s.a.w. ialah pada lapan belas bulan sebelum Nabi S.A.W. hijrah ke Madinah dalam satu peristiwa yang amat bersejarah itu.(Tazkirah, Pusat Zakat N. Sembilan)

3. Perang Tabuk
Tabuk adalah mengambil nama sempena nama satu tempat di Utara Semenanjung Arab di mana Rasulullah SAW dan 30 ribu tentera Islam berkumpul. Tidak berlaku pertempuran kerana tentera Rom telah melarikan diri kerana takut dan gerun kepada kekuatan dan kecekalan tentera Islam yang sanggup menghadapi berbagai kesukaran

4. Pembebasan Baitul-Muqaddis
Baitul Muqaddis telah dibuka pada zaman Saidina Umar Al-Khattab RA di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan perpecahan uamat Islam di zaman pemerintahan Abasiyah, umat Kristian (tentera Salib) telah melakukan serangan demi serangan ke atas Baitul Muqaddis dan akhirnya dapat menawan kota suci Baitul Muqaddis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintahan Islam. Tentera Salib telah menduduki Baitul Muqaddis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembali oleh panglima Islam terkenal Salehuddin Al-Ayubi. Beliau telah berjaya menawan kembali Baitul Muqaddis dari tangan tentera Salib pada hari Jumaat, 27 Rejab 583H.

Dan pada tahun 1967 bersamaan 1387H umat Yahudi pula menawan Baitul Muqaddis (Palestin) dan menamakan negara baru mereka dengan nama Israel.

5. Lahirnya Imam Syafie RH.
Nama sebenar Imam Syafie RH ialah Muhammad bin Idris. Beliau lahir di Ghuzah, Palestin pada tahun 150H bersamaan 767 Masehi dalam bulan Rejab. Beliau adalah salah seorang dari empat imam mazhab yang besar dalam dunia Feqah. Malaysia mengamalkan mazhab Syafie. Diantara peninggalan imam Syafie RH yang tiada ternilai harganya dan menjadi rujukan sehingga sekarang ialah kitab al-Umm.

sumber: N27.blogspot

Dah Lama Telur Engkorang Hilang

Dah lama dah telor Umno hilang. Setiap kali ajak debat bermacam alasan berbagai syarat. Pastu pongpang..pongpang.. cakap Pas begitu Pas begini. Umno ni jenis tikam curi, lepas plekong lari. Dayus.


Kalau dengan PKR atau DAP ada berani la tapi bila Pas ajak lari kepala. Itu pun dengan DSAI kemain berbuih lagi mulut Shabery berhujah nak cover line.. tapi kecundang semacam.

Umno Mula Mengungkit

Bila berkeadaan terdesak pelbagai cara mula dilakukan untuk meraih undi. Antaranya ungkit mengungkit apa yang Umno dah buat itu ini..bla..bla..bla.. Tak sudah Umno dengan pemikiran kolot dan kaedah kempen yang amat terkebelakang.


Seorang senator yang kalah PRU-12 tapi menyondol dengan Najib kemudian dipromotkan ke portfolio Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat tampil dengan idea ungkitnya. Aku biasa dengar YB Umno kat kampung berceramah, low-class punya kepala hotak. Tapi padanlah dengan taraf loyar buruknya. Tapi makcik ni bertaraf menteri namun kepala hotak senget macam YB-YB loyar buruk depa.

RM89.8j bantu rakyat miskin


Shahrizat Abdul Jalil beramah mesra dengan warga emas selepas menghadiri majlis Jejari Bestari di Kampung Temalir, Kuala Krai, semalam.

KUALA KRAI 29 Jun - Kerajaan Pusat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) membelanjakan sebanyak RM89.8 juta untuk membantu rakyat miskin khususnya kaum wanita di negeri Kelantan sejak Januari 2007 hingga Mei lalu.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, dalam tempoh yang sama pula, kerajaan negeri hanya membelanjakan sebanyak RM23.5 juta.

Katanya, jumlah itu menjadi salah satu bukti keprihatinan Kerajaan Pusat membantu rakyat jika dibandingkan kerajaan negeri yang hanya 'gah' bercakap dengan usaha membangunkan negeri itu.



Jika Shahrizat ikhlas kenapa perlu dibandingkan nilai keupayaan bantuan kerajaan negeri dengan persekutuan? Sepatutnya Shahrizat perlu memberikan sokongan berupa peruntukan dana tambahan kedalam kantung kerajaan negeri kerana beliau lebih arif dengan kedhaifan kerajaan negeri. Barulah rakyat Kelantan sayang dengan makcik Jambul ni. Walau sesengkek mana sekalipun kerajaan negeri tetap berusaha membantu rakyatnya.

Hotak Shahrizat setaraf sekoman kepala hotak TokPa jua. Duit yang kementerian kamu guna agihkan kepada rakyat Umno tu bukan duit Umno tapi duit rakyat dan kerajaan. Orang Kelantan bayar cukai, seluruh rakyat bayar cukai, penuhi kantung Kerajaan. Tapi kau Shahrizat sewenang-wenang. Duit semua orang. Duit semua bangsa dan kaum di Malaysia. Baghal kau Shahrizat kerana sampai sekarang kau tak dapat hayati lagi apa itu 1Malaysia.

Manusia Berkebinatangan

MasyaAllah. Kemana hilangnya fitrah kemanusiaan dalam sebahagian jiwa masyarakat hari ini? Apabila tiada petunjuk keIslaman maka ranaplah perisai keimanan dalam jiwa kita.


Banyak bukti Islam hadhari PakLah gagal membentuk masyarakat penyayang, sekadar indah khabar dari rupa. Kita dihidangkan lagi dengan perlakuan kebinatangan seorang wanita yang tidak selayaknya digelar ibu kerana membunuh bayinya sendiri.

Wanita rendam bayi sampai mati

KUANTAN 29 Jun – Jika haiwan sanggup bergadai nyawa untuk melindungi anaknya, lain pula yang berlaku kepada seorang wanita di sini.

Tidak diketahui ke mana hilang sifat keibuan wanita itu sehingga tergamak membunuh bayi sendiri.

Puncanya hanya kerana si ibu dikatakan tertekan dengan teman lelaki sehingga nekad merendam bayi perempuannya yang baru dilahirkan ke dalam baldi cat di sebuah rumah sewa di Wisma Bola Sepak, Jalan Gambut.

Wanita berusia 26 tahun dan berasal dari Felda Keratong, Muadzam Shah dekat Rompin itu dipercayai baru dua hari menyewa bilik di wisma tersebut bersama seorang kenalan wanita untuk mencari kerja.

Mujurlah kejadian yang berlaku kira-kira 6.30 pagi itu disedari oleh beberapa penghuni rumah sewa yang terdengar tangisan bayi dari dalam tandas di wisma itu.

Wanita itu pada mulanya enggan membuka pintu walaupun didesak. Dia sebaliknya hanya berbuat demikian setelah kira-kira sejam. Itupun selepas bunyi tangisan bayinya yang terendam dalam baldi cat berisi air bersama tali pusat, tidak kedengaran lagi.

Monday, June 29, 2009

Umno Klate Jange Sebangang Umno Ganu

Sepertimana ulasan Prof Hamirdin bahawa Umno mengamalkan sikap suka mendera. Trajedi rampasan royalti minyak Terengganu sewaktu pemerintahan Pas adalah antara sikap mendera. Dendam Umno Ganu diketuai Deris Jusoh tidak tertahankan sehingga tergamak menghasut CheDet supaya menarik balik status royalti dari kerajaan negeri.


Umno mengajar ahlinya supaya berhasad dengki dengan kesenangan dan kemajuan bangsa sendiri yang berlainan platform dan berlawanan ideologi. Bagi Umno kemewahan hanya mesti dibolot oleh orang Umno bukannya orang Melayu. Bila Kadazan masuk Umno maka Kadazan akan senang dan mewah kerana dia Kadazan Umno. Sikap dajjal lagi jahat yang lahir dari kalbu hitam dan busuk. Umno menganggap hanya platform reput mereka sebagai suatu kesucian yang wajib ditatang oleh orang Melayu konon.

Orang Melayu Kelantan baik Pas maupun Umno dikenali sebagai suatu rumpun yang saling bekerjasama dan gah dengan keKelantanan mereka. Dikatakan walau Pas yang memerintah tetapi apa jua peluang diberikan secara adil. Begitu juga Umno dikatakan walau Pas memerintah negeri tetapi mereka tidak lokek untuk membantu membawa masuk melalui 'pintu lain' pelaburan ke Kelantan. Oleh itu bukakanlah hati kamu, mainkanlah peranan kamu Umno Kelate untuk membantu kerajaan TGNA mendapatkan hak Kelantan.

Umum mengetahui bahawa Umno takut jika Kelantan berjaya meraih berbillion ringgit hasil royalti tersebut maka harapan Umno untuk berkuasa di Kelantan akan terkubur selamanya. Kerana dengan hasil seciput yang diraih sekarang pun Kelantan berjaya menjadualkan nilai pengagihan yang mencukupi dengan kadar masing-masing. Apatah lagi nanti hasil royalti akan dibahagi dengan lebih bijak dalam menjana ekonomi negeri.

Bijaklah sket wahai Umno Kelantan bila berfikir. Jangan berotak sebangang Deris Jusoh. Tetapi tanda-tanda kebangangan itu telah mula kelihatan dari percakapan pemimpin baru kamu iaitu TokPa. Baru-baru ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato' Mustapa Mohamed dilaporkan memberitahu kerajaan Kelantan tidak berhak menuntut bayaran royalti minyak dan gas kerana hasil petroleum itu diperolehi di kawasan bertindih.

Datuk Husam menghuraikan dengan jelas kebenaran yang disembunyikan oleh Umno sebagai menyanggah penipuan TokPa terhadap rakyat Kelantan.


Sunday, June 28, 2009

Tuanku Mizan Memang Berjiwa Rakyat

Bukan setakat baginda Yang Dipetuan Agong Tuanku Mizan sahaja yang mendampingi rakyat malah anak-anak baginda juga sedari kecil telah diajar dengan sikap mesra rakyat.


3 anakanda Tuanku Mizan sertai larian

KUALA LUMPUR: Tiga anakanda Yang di-Pertuan Agong hari ini adalah di antara 500 peserta yang menyertai larian "Kids Dash", program sampingan dalam kejohanan sulung Standard Chartered KL Marathon 2009 di Dataran Merdeka di sini, hari ini.

Puteri sulung Tuanku Mizan Zainal Abidin, Tengku Nadhirah Zahrah, 12, mengambil bahagian dalam kategori 3 kilometer (km) dan dua lagi anakanda baginda, Tengku Muhammad Mua'az, 8, dan adindanya, Tengku Fatimatuz Zahra', 7, mengambil bahagian dalam kategori 950 meter yang disertai lebih 500 orang kanak-kanak pelbagai bangsa.

Tengku Nadhirah Zahrah yang berbaju T merah dan berseluar trek hitam, bersama-sama kedua adindanya yang berbaju T putih dan berseluar trek hitam serta bertopi kelihatan begitu bersemangat dan tidak sabar untuk memulakan larian.


Umno Kerjanya Kencing Rakyat

Lebih 50 tahun Umno lawas memperbodoh dan kencingkan rakyat. Pada hari ini di Manik Urai kencing Umno takkan lawas lagi akibat tersekat salurnya oleh batu karang. Nanti Umno akan tahu betapa sakitnya bila menghidap sakit batu karang.


Hari-hari berikutnya Umno akan merasai sakit kencing yang pastinya berdarah, darah yang patut dibayar atas kebejatan menzalimi rakyat. Penangan buasir yang Umno rasai di 2 Bukit dua bulan lepas masih belum pulih. Tahi dan darah masih berjejeran akibat luka buasir haritu. Tak lama lagi Umno akan kena sakit busung pula dan seterusnya kojol.

Sebelum itu, Pengarah Pilihanraya Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifudin Nasution berkata pengundi Manek Urai mesti menolak UMNO/BN sekiranya mereka bertanding dalam pilihanraya kecil DUN tersebut.

Beliau berkata demikian kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) bukan sahaja tidak membayar royalty minyak, malah telah berbohong dan menipu rakyat Kelantan dalam Parlimen mengenai kewujudan minyak di Kelantan.

”Kita kemudian mendapati, bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak bercakap benar, dalam bahasa kasar, mereka telah memberikan jawapan bohong dalam Parlimen,

”hasil kajian kita mendapati dalam buku Jabatan Perangkaan Kerajaan Malaysia yang dikeluarkan pada 2007 mukasurat 187, jadual 5.3 menyebutkan dengan jelas negeri-negri pengeluar minyak di Malaysia,”tegas Saifudin yang juga ahli Parlimen Machang.

Katanya UMNO/BN hanya menipu rakyat Manek Urai dengan memasang papan tanda ‘Rakyat di Dahulukan, Manek Urai Di utamakan’, sedangkan mereka tidak membayar royalti minyak yang telah berjumlah RM 1bilion sejak tahun 2002.

Berkat pemerintahan Tok Guru rakyat Kelantan tetap mengecapi kesenangan dan kemewahan meskipun tanpa limpahan wang royalti minyak. Emas hitam itu adalah hak Kelantan dan rakyatnya juga.

Bermunajatlah wahai rakyat Kelantan agar Allah menjatuhkan bala yang setimpalnya ke atas Umno atas sebab tipudaya mereka.

Maksud Tersirat Najib

Dalam sidang media semalam Najib mengatakan bahawa walaupun sukar untuk Umno menang di Manik Urai tapi Umno masih ada peluang. Sejenak aku terfikir mungkin aku faham maksud tersirat 'ada peluang' oleh Najib.


Sepertimana biasa perkara asasi yang membantu memberikan 'peluang' kemenangan kepada Umno ialah salahguna harta hak kerajaan. Tak payah senarailah apa ke benda jentera kerajaan yang dipergunakan. Hingga budak kecik pun kenal mana satu van penerangan pasal kerap keluar masuk kampung bantu kempen Umno.

Mana projek mee segera? Ramai mana askar untuk undi Pos? Najib expert tentang strategi raih undi pos gamaknya sebab dia sendiri pun YB pos.

Maka antara strategi Najib yang tersirat kini tersurat di Manik Urai. Sikap petualang Melayu dan pengecut ini tak dapat disembunyikan lagi kerana kemajuan teknologi memungkinkan maklumat strategi 'bawah tanah' mereka terbongkar.

KUALA KRAI, 27 Jun (Hrkh) - Umno kini berhempas pulas merancang pelbagai strategi bagi memastikan Manek urai terlepas ke tangannya pada pilihan raya kecil 14 Julai ini, termasuk dikatakan cuba mempengaruhi pengundi luar.

Antara strategi terbaru dikesan dilakukan iaitu cuba mempengaruhi pengundi Manek Urai yang tinggal di luar Kelantan supaya tidak pulang menunaikan tanggungjawab mereka.

"Saya diberitahu agen-agen Umno bergerak mencari pengundi yang tinggal di luar cuba mempengaruhi pengundi terbabit supaya tidak pulang mengundi dengan membuat pelbagai tawaran.

"Antaranya menawarkan wang tunai sebanyak RM300 dengan syarat tidak pulang mengundi," dakwa Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman.

Lupakah Najib pada pesan mamak Zainudin Maidin mantan Menteri Penerangan yang kalah teruk dalam PRU-12. Tak silap aku katanya janganlah dipengapakan lagi dengan Kelantan kerana buang masa.

Banyak mana pun Umno tipu, walau berjuta duit Umno tabur, insyaAllah rakyat Kelantan tetap loyalty pada Tok Guru mereka. Kalau dak caya cubalah lagi kat Manik Urai.

Saturday, June 27, 2009

Ingatkan TokPa Terer Tapi...

Tapi rupanya sama bodoh macam Anuar Musa. Umno boleh menang ke kat Manik Urai? TokPa pun takde kualiti jugak. Camner TokPa boleh ganti Anuar Musa? Satu sebab je sebab TokPa low profile berbanding Nuar Musa. Lagi pun rekod TokPa bersih belum terpalit isu baham pitih.


Dari segi buah fikiran dan percakapan baik TokPa atau Nuar Musa tetap sama. Macam budak tak pass SPM cakap heh. TokPa guna idea lapuk macam ni...

Tegasnya, Nik Abdul Aziz perlu ingat bahawa kerajaan yang dipimpin oleh UMNO telah berjuang berhabis-habisan menghapuskan ancaman komunis di negara ini dan memerangi unsur-unsur yang boleh menjejaskan pegangan umat Islam.

“UMNO yang berjuang untuk menghapuskan komunis di negara ini, UMNO juga yang bermati-matian mempertahankan tanah air ini, kalau tidak kerana UMNO yang mengharamkan komunis Nik Abdul Aziz pun belum tentu lagi hidup di Malaysia.

“Kita sama sekali tidak menyokong perjuangan komunis atau Chin Peng, yang menyokong Chin Peng adalah rakan sekutunya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukan bekas pemimpin parti itu dibawa masuk ke negara ini,’’ katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan jentera Pemuda BN di Sekolah Kebangsaan Manek Urai Baru di sini hari ini.

Meh biar aku yang tak masuk Universiti ni nak tolong jawab. Engkau sembang dengan orang kampung kat kedai kopi boleh la TokPa.

Bukan Umno yang berjuang habis-habisan menghapuskan ancaman komunis di negara ni tapi pihak keselamatan, kerajaan dan rakyat. Tak pernah aku baca dalam buku sejarah Umno masuk hutan pegang senjata lawan komunis. Kalau korang Umno tengok cerita Bukit Kepong, ada ka manusia yang lawan komunis tu pakai lambang Umno. Lambang polis la. Dalam polis pun ada Umno ada Pas. Bodoh.

Bukan Umno sahaja yang bermatian mempertahankan tanah air, tapi semua rakyat semua kaum, dan bukan kerana Umno yang mengharamkan komunis tapi Kerajaan. Andai Pas yang menjadi Kerajaan takkan Pas nak claim bahawa Pas juga yang mengharamkan komunis tapi Kerajaan. Baghal.

Siapa pulak yang TokPa tuduh sokong komunis dan Chin Peng. Bukan Umno ke? Kalau tak kerana MCA sanggup zip mulut mana tak mahunya Umno bawa balik Chin Peng. Demi meraih sokongan Melayu dan kesinambungan nyawa-nyawa ikan Umno/BN maka isu Chin Peng diperbesarkan. Mustahil MCA dan kaum Cina tak bengkek tapi telan jelah. DSAI bukan kata dia sokong Chin Peng balik tapi bercakap atas dasar keadilan maka perlu ada pertimbangan. Bangang.

Aku tau maksud sebenar engkau TokPa tapi bercakap tu biar berlapik dan bernas. Engkau kan pemimpin a.k.a Menteri MITI a.k.a Ketua Perhubungan Kelantan maka bijak sket la bila buat kenyataan. Jangan anggap pendengar yakni rakyat ni pekak dan dungu.

Aku rasa kalau macam ni lah minda kau TokPa, alamat balik awal lah Umno. Orang Kelate majoritinya celik politik dan faham bahasa. Ingatkan TokPa hebat tapi kongkalikong.


Pabila TGNA Mengacah

Itu hanya kiasan - Nik Aziz

KOTA BAHARU 26 Jun - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kenyataannya pada 21 Jun lepas mengaitkan UMNO dengan komunis dan ajaran sesat, hanyalah satu kiasan atau perumpamaan.

"Boleh jadi kerana saya kata nasionalis dan komunis itu serupa, begitu juga dengan ajaran sesat, (bagi saya) semua fahaman yang menolak Islam, semuanya kita panggil ajaran sesat," katanya di sini hari ini bagi menjelaskan ucapannya pada satu ceramah di Kuala Krai apabila beliau menyamakan perjuangan UMNO seperti ajaran sesat Ayah Pin dan menyamakan UMNO sebagai mempunyai ideologi sosialis kerana menolak agama dan prinsip ketuhanan. Ekoran itu, Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Anuar Safian semalam, membuat laporan polis kerana menganggap kenyataan Nik Aziz itu berbaur hasutan dan boleh mencetuskan ketegangan.

Nik Abdul Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, berkata, beliau sedia menghadapi tindakan dan menjawab segala tuduhan Pemuda UMNO.

Katanya, beliau tidak takut kerana kenyataannya itu dibuat lebih berasaskan kepada kiasan terhadap sesuatu yang sesuai pada pandangannya

Di Kuala Lumpur, Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata, Nik Aziz menjatuhkan harga dirinya sendiri dengan membuat tuduhan itu.

Sambil menggesa Nik Abdul Aziz segera meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan, Syed Ali berkata, beliau tidak menolak kemungkinan Menteri Besar itu telah diperalat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan juga DAP untuk menghancurkan perpaduan Melayu.

Syed Ali meminta kepimpinan Pas menasihati Nik Aziz agar mengawal percakapannya bagi mengelak berlakunya perpecahan umat Islam. - BERNAMA

Hantar Aje Ke Sekolah Henry Gurney

Memang kurang asam perangai bebudak sekolah sekarang. Langsung takde respek kat orang-orang tua dan guru yang mengajar mereka. Mana letaknya nilai modal insan yang dilaungkan oleh PakLah dulu. Di era PakLah sendiri konsep ini tidak dapat dijayakan sepenuhnya dan pasti turut dikesampingkan oleh Najib.

Perlakuan bebudak sekolah la ni mirip macam perangai Umno. Buat keputusan mengikut nafsu dan kepala hotak sendiri dengan meletakkan undang-undang rimba di depan.

Camaner nak kembalikan semula nilai insan dalam diri pelajar? Aku rasa ada baiknya Kerajaan wartakan semula 'Public Canning'. Anak Menteri sekalipun kalau buat salah kasi rotan je lah.


Pelajar serang rumah guru

KUALA TERENGGANU 26 Jun - Mereka datang dengan penuh rasa dendam dan marah.Setibanya di rumah guru itu, kumpulan tersebut mula membuat bising. Mereka semakin ganas dengan menjerit dan mencabar guru terbabit supaya keluar dari rumah.

Guru tersebut tidak berani untuk keluar melihat tindakan kurang ajar kumpulan itu yang masing-masing baru berusia 15 tahun.

Dia hanya mengintai dari tingkap rumahnya - melihat tiga daripada mereka terbabit memanjat pagar rumahnya. Bagaikan dirasuk hantu, kumpulan itu mula menggegarkan pintu jeriji rumah guru berkenaan.

Tidak cukup dengan itu, dua buah kereta milik guru tersebut, Proton Waja dan Proton Satria turut dirosakkan.

Tindakan ganas ini bukanlah aksi filem atau perlakuan ah long - sebaliknya kumpulan pelajar sekolah yang tidak berpuas hati selepas salah seorang rakan mereka dirotan.

Salah seorang rakan mereka sebelum itu dirotan oleh guru disiplin terbabit, atas kesalahan ingkar arahan guru.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Mohd. Fauzi Abduri berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 6.10 petang, guru berusia 38 tahun itu berada di rumahnya di Kampung Paya Resak, Bukit Payong bersama isteri dan seorang anaknya.

Menurut beliau, ketika itulah pelajar tersebut datang secara berkumpulan dan menyerang rumahnya.

"Mereka mencabar guru tersebut, namun mangsa tidak memberikan sebarang reaksi menyebabkan pelajar itu naik berang," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau menambah, guru itu kemudian membuat laporan polis di Balai Polis Bukit Payong kira-kira pukul 7.40 petang selepas kesemua pelajar itu beredar.

Bertindak atas laporan, katanya, polis menahan dua pelajar tingkatan tiga yang dipercayai terlibat dalam kejadian itu pada hari sama untuk membantu siasatan.

Katanya, siasatan awal mendapati, pelajar tersebut mengaku mereka bertindak demikian kerana tidak berpuas hati setelah rakan mereka dirotan.

Kes itu, kata Mohd. Fauzi, disiasat di bawah Seksyen 147, 427 dan 506 Kanun Keseksaan. Pihak polis kini sedang mengesan saki baki pelajar yang terlibat dalam kejadian itu.

Friday, June 26, 2009

Takaful Kifalah - The Killer Product

Dipelopori oleh Kelantan, diilhamkan oleh TGNA, Takaful Kifalah menjadi produk pemangkin kepada kejayaan Negeri Kebajikan. Beberapa buah negeri naungan Pakatan Rakyat juga telah dan sedang melaksanakan perkara yang serupa.


Inilah faktor yang menarik perhatian golongan warga emas untuk mendekati pihak kerajaan Kelantan dengan lebih dekat. Tidak kira partisan mana sekalipun, semua warga emas diberi peluang dan berhak untuk menjadi ahli Takaful Kifalah.

Telah terbukti sepanjang 18 tahun pemerintahan Pas di Kelantan, selain dari Takaful Kifalah banyak lagi 'produk' kebajikan dari Kelantan berjaya menjadi role model kepada Kerajaan Pusat untuk mencontohinya.

Kerajaan Kedah telah melaksanakannya demi rakyat, syukran ;

Kuala Lumpur- Pertemuan kali ketiga antara kerajaan Negeri Kedah dengan pengurusan Syarikat Takaful Ikhlas Malaysia bagi membincangkan pelaksanaan Skim Takaful Kifalah akhirnya mencapai kata sepakat.


Hasil perbincangan tersebut, satu tindakan susulan akan dibuat dalam masa terdekat dimana ianya telah mendapat kelulusaan daripada kerajaan negeri, khususnya YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak.


Demikian yang telah dijelaskan oleh YB Ustaz Abdul Ghani Ahmad selaku wakil kerajaan negeri kepada Warta Darul Aman selepas pertemuan tersebut.


"Sekiranya MoU dapat dilaksanakan secepat mungkin, Insyaallah perlancaran skim Takaful Kifalah ini akan di lancarkan pada awal tahun 2009 nanti," ujar beliau.


Begitu juga dengan negeri Perak jika tidak kerana karenah bahlol Umno bermamandakan kudeta Zambry, rakyat Perak telah lama menikmati manafaat Takaful Kifalah ;

IPOH, 10 Nov :- Kerajaan perak akan memperuntukan 1.o juta ringgit bagi memperkenalkan takaful kifalah bagi golongan warga emas miskin dinegeri Perak yang berumur 65 tahun keatas.Demikian antara isi Bajet 2009 yang dibentangkan oleh YAB menteri Besar Perak, Muhammad Nizar Jamaluddin.
Skim tersebut akan memberi manfaat dengan sumbangan sebanyak RM 1000 akan diserahkan oleh waris simati.

Umno Kelantan pernah meniru dengan memperkenalkan produk takaful mereka sendiri untuk menyekat dan menyaingi Takaful Kifalah tapi akhirnya senjata makan tuan. Rakyat Kelantan bijak membaca helah dan tipudaya oleh Anuar Musa ;

Kenyataan ini dipetik dari sumber berita Sinar Harian 7 Nov 2007.

Skim perlindungan insurans Takaful Merdeka yang diperkenalkan oleh Badan Perhubungan UMNO Kelantan telahpun ditamatkan pada bulan September lalu. Ianya khusus diberi kepada ahli-ahli UMNO yang tujuan sebenarnya adalah untuk menyekat mereka dari menerima SkimTakaful Kifaalah yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Semasa membahaskan ucapan bajet 2007 yang lalu, Ketua Pembangkang semasa itu, Datuk Seri Annuar Musa telah memperlekehkan Skim Kifaalah dengan macam-macam tuduhan liar yang tidak berasas. Antara nada yang diucapkan beliau semasa berceramah ialah;

“Sekarang, PAS sedang buat sistem Takaful Kifalah untuk rakyat berumur 60 tahun ke atas. PAS guna wang kerajaan negeri untuk berniaga nyawa si warga emas demi untuk memanjangkan hayat politiknya. Bila pencarum meninggal dunia, kerajaan negeri bayar kepada waris si mati. Semasa warga emas hidup, PAS tidak memberi bantuan, tetapi bila mati baru hendak dibantu. Lagipun, wang pampasan diberi kepada waris si mati. Ini bermakna warga emas tidak mendapat apa-apa faedah dari skim ini. Yang untung cuma warisnya sahaja. Lainlah dengan UMNO/BN yang membantu warga emas semasa mereka masih hidup. Kalau macam ni, buat apa PAS perlu kekal di Kelantan?”

Walau bagaimanapun, akhirnya beliau sendiri mengambil tindakan mewujudkan Takaful Merdeka dan memberi tawaran kepada ahli UMNO supaya menyertainya. Apa yang jelas tujuan sebenarnya hanya untuk kepentingan pilihanraya pada masa itu semata-mata. BUKTInya skim itu kini telah ditamatkan.

Skim Takaful Kifaalah sekarang telah disertai oleh lebih dari 100 ribu orang rakyat Kelantan yang layak menerimanya. Walaupun menghadapi kesukaran untuk membiayainya, akan tetapi Kerajaan Kelantan tetap meneruskan skim kebajikan untuk rakyatnya.


RM3 Billion Royalti Untuk Terengganu

Woww...!! Terkedu aku melihatkan suatu jumlah sumbangan royalti yang besar oleh Petronas untuk Terengganu bagi tahun 2008.


Beginilah setiap tahun bermula dari tarikh rampasan royalti oleh CheDet ditukar dalam bentuk wang ehsan, rakyat Terengganu sekadar menelan air liur berputih mata melihat berbillion wang masuk dalam kantung perbendaharaan Negeri.

Malangnya rakyat hanya dapat mengecapi sisa-sisa cebisan hasil mahsyul negeri setelah berpukal-pukal dibaham oleh puak-puak gerombolan memenuhi tembolok mereka.



KUALA TERENGGANU - Kerajaan dan rakyat negeri Terengganu mendapat RM3 bilion royalti petroleum dari perolehan Petronas sebanyak sebanyak RM264.2 bilion dalam tahun kewangan berakhir 31 Mac 2009.


Presiden dan Ketua Eksekutif Petronas Tan Sri Mohd Hassan Marican, berkata demikian pada sidang media mengumumkan keputusan kewangan syarikat Negara itu di Kuala Lumpur semalam.

Jumlah pembayaran Petronas kepada kerajaan dalam tahun kewangan
tersebut meningkat 20.1 peratus kepada RM74 bilion daripada RM61.6 bilion tahun kewangan sebelumnya.

Jumlah itu mewakili 71.4 peratus keuntungan sebelum cukainya dan 44.9 peratus daripada pendapatan keseluruhan Kerajaan Persekutuan pada 2008.

Ia adalah dalam bentuk pembayaran dividen kepada Kerajaan Persekutuan (RM30 bilion), cukai pendapatan petroleum (RM20.3 bilion), cukai korporat (RM9.1 bilion), duti eksport (RM2.2 bilion) dan royalti (RM6.2 bilion).

Selain, RM6.2 bilion lagi diberi dalam bentuk pembayaran royalti kepada kerajaan negeri Terengganu (RM3 bilion), Sarawak (RM2.3 bilion) dan Sabah (RM900 juta). Petronas mengekalkan RM21.9 bilion atau 21.1 peratus daripada keuntungan sebelum cukainya untuk pelaburan semula.

Hasil Petronas meningkat 18.4 peratus daripada RM223.1 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, tetapi keuntungan sebelum cukai susut 6.7 peratus kepada RM89.1 bilion berbanding RM95.5 kerana penurunan harga minyak mentah global

Namun, di sebalik keuntungan lebih rendah itu, jumlah pembayaran Petronas kepada kerajaan dalam tahun kewangan dikaji meningkat 20.1 peratus kepada RM74 bilion daripada RM61.6 bilion tahun kewangan sebelumnya - Sumber BHarian


Thursday, June 25, 2009

Pedih Ulu Hati Umno



Tak tahan dikerjakan oleh TGNA Pemuda Umno Kelantan terus lapor dan mengadu dengan polis. Selama berbelas tahun Umno hadiahkan TGNA dengan bertan lori 'najis', 'sampah' dan sebagainya tapi orang tua tu tetap rilek dan tenang. Takde emosi dengan sikap chauvinis mereka.

Tapi sekali TGNA balas backhand bukan smash terus menusuk ke kalbu puak gerombolan. Nipisnya iman Pemuda Umno Kelantan tak tahan ujian, setakat diuji dengan ayat simpel power TGNA terus sawan.

Kita faham lah itu semua gimik politik. Andainya Pemuda Umno tidak bertindak macam budak hingusan sudah tentu sebaliknya anggapan ramai terhadap mereka. Tetapi kenapa perlu melatah jika apa yang diperkatakan TGNA itu tidak benar. Biarkanlah apa pun yang TGNA perkatakan kerana mereka sekarang berada dalam zon perang PRK.

KOTA BARU, June 25 — Kelantan Umno Youth has lodged a police report against PAS spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat for likening Umno to a deviationist teaching and communism.

State Umno Youth chief Anuar Safian said the remarks uttered by Nik Abdul Aziz on Sunday were seditious and could lead to tension among the people.

Speaking to reporters after lodging the report at the Kota Baru police station today, Anuar claimed that Nik Abdul Aziz had liken Umno to the Ayah Pin deviationist teaching and communism and that the party had rejected Islam.

Anuar was accompanied by about 100 Umno Youth supporters who carried placards denouncing PAS for forming a pact with DAP and Parti Keadilan Rakyat.

"The allegation has ridiculed the country's history and constitution as Umno upholds Islam and has brought development to the people," said Anuar, adding that Nik Abdul Aziz had angered and upset Umno members and the people. — Bernama


Aku nak tanya juga sepatah dua berkenaan poster kat atas ni. Siapa punya kerja? Sewaktu kempen PRU-12, Banner ini ditemui terpampang berhampiran Pejabat Umno Bahagian Tasek Gelugor yang mana Tan Sri Nor Mohamad Yaakob adalah MP nya.

Komunis tolak Islam anti-Islam. Umno dah zahirkan yang mereka juga tolak Islam anti-Islam. Kesimpulannya? Anda Fikirlah Sendiri...

Sebenarnya Anuar Safian ambil kesempatan seposen dari situasi hangat PRK Manik Urai untuk mencipta nama. Maklum la dah lama sejak PRU-12 Umno Kelantan bungkus jadi tapai. Takut juga dia jadi macam Ketua Pemuda Umno Ganu si Mat Kerak yang kena 'kick' dari jawatannya.

Engkau buatlah Anuar apa yang patut. Berapa banyak laporan polis yang engkau nak buat pun lantaklah selagi kenyataan dan aktiviti sepanjang kempen oleh pihak yang bertanding tidak melanggar akta SPR takde hal.

Tapi jangan pulak engkau orang paling banyak laporan polis tetiba engkau orang yang kena tangkap duk edar kain pelikat...

ICG Ambik Modal Najib

Beberapa tahun lalu ada seorang pemimpin melayu negara kita yang lancang mulutnya menyatakan sekolah pondok di Kelantan sebagai tempat melatih militan? Sewaktu itu manusia tersebut sedang menyandang jawatan sebagai Menteri Pendidikan.


Akibat keengganan pihak sekolah pondok atau sekolah agama rakyat di Kelantan untuk berdaftar dan bekerjasama dengan pihak kementerian maka beliau dalam emo mengeluarkan kenyataan bahlol tersebut.

Terkesan dengan ucapan si bahlol, selang beberapa hari kemudian George Bush pula menuduh Malaysia sebagai pusat melatih pengganas. Melenting sawan Malaysia bila dihemburkan tuduhan sedemikian oleh laknatullah Bush walhal orang kita sendiri yang pada awalnya membuat publisiti murahan.

Setelah sekian lama isu berkenaan didiamkan, kini ada pulak pihak yang cuba mengeruhkan semula keadaan di rantau Selatan Thai. ICG cuba memasukkan jarum halus memainkan isu pondok dan militan sebagaim membangkitkan sentimen anti-Islam.

Wednesday, June 24, 2009

Kaki Lepak Mesra Mall Yang Tidak Mesra

Mesra Mall sebuah gedung perniagaan tersohor milik Suria KLCC tersergam di Kemasik berhampiran kawasan penempatan elit kakitangan Petronas dan pekerja lain syarikat konglomerat minyak dan gas.


Sembang panjang pun tak guna kerana nama Mesra Mall sendiri sudah gah
dikalangan pusat niaga ternama khususnya di dalam negara kita.

Apa yang ingin aku nyatakan ialah mengenai segelintir kaki lepak yang telah dan sedang melakukan kerja-kerja tak bermoral dan jenayah kecil.

Sumber dari beberapa orang pekerja yang aku kenali bekerja di sana menceritakan bagaimana terdapat kaki lepak melayu Islam yang selamba meminum arak dikhalayak ramai. Aktiviti itu bagaimana pun dilakukan tatkala jam menghampiri 12 malam iaitu sewaktu pengunjung mulai berkurang.

Kelakuan mereka ketika mabuk pula amat kurang ajar dengan mengganggu para pekerja wanita yang baru menamatkan shif malam mereka. Para pekerja wanita yang tidak mengendahkan mereka pula dimarahi, diserkah dengan bermacam perkataan lucah dan sebagainya. Pekerja tersebut mengakui perlakuan yang keterlaluan ini amat menakutkan mereka.

Selain itu juga katanya ada dikalangan kaki lepak tersebut yang melakukan kerja-kerja mengugut (pow duit) dari kalangan pelajar atau para pengunjung yang disyaki orang luar. Pernah berlaku dihadapan mata kepala pekerja berkenaan situasi kejar mengejar antara salah sorang kaki lepak dengan seorang pemuda yang enggan membayar duit 'pow' pada mereka.

Oleh itu kita mengharapkan kerjasama daripada pihak berwajib seperti Jabatan Agama Islam untuk memantau, menasihat atau menangkap peminum arak melayu Islam tersebut. Secara langsung kebiadapan mereka mencemakan kesucian agama Islam.

Juga kerjasama dari pihak polis untuk menempatkan pegawai atau SB mereka bagi mengawal keselamatan daripada menularnya gejala pow mengepow dan pelbagai jenayah kecil yang lain sekiranya ada.

Tong Kosong Berbunyi

Sewaktu ketegangan isu UG memihak pada Umno pelbagai pujian yang manis dari mulut hapak mereka menerpa ke pendengaran kita. Kelibat Muhyiddin, Hishamuddin dan beberapa orang elit Umno kerap terpampang di media-media ampu mereka memberikan kenyataan tentang UG.


Hari tu mereka puji macam-macam, ada yang katakan Pas ikhlas Pas jujur. Malah mereka bersedia duduk berbincang tanpa syarat. Itu sebenarnya strategi melumpuhkan Pas, orang No.2 Pas diperangkap dan kesannya pasti panjang tanpa kesudahan jika kita masih terpedaya dengan mesej-mesej yang telah siap ditulis atur oleh tokdalang Umno.

Jika rekod sebelum ini Umno belum pernah bersedia untuk bersemuka berdialog malah seringkali berhelah untuk melarikan diri dari berdebat dengan Pas, kenapa bila isu UG diwar-warkan tetiba Umno dengan tak malunya mengajak Pas duduk berbincang demi kepentingan rakyat dan orang Melayu.

Kalau diambil kira pengalaman lepas dari beberapa episod jemputan oleh Pas untuk berdebat, kenapa Umno berdalih walhal debat tersebut semuanya turut menyentuh isu mengenai rakyat dan orang Melayu.

Mujur dalam serba kekalutan ini kita cepat sedar dan tidak lagi menari mengikut rentak joget Umno. Kita membawa rentak nasyid sebagai alternatif kepada penyelesaian isu UG.


Dan kini Umno semakin panas menggelupur bagai cacing kepanasan akibat lukah yang mereka pasang rabak lagi. Walau umpan yang baik mereka letakkan tetapi 'mangsa' lukah lebih tahu akan isi disebalik umpan itu sebenarnya berintikan taik.

Monday, June 22, 2009

MUKTAMAD

Syukur Alhamdulillah. Kembali tenang dan redalah angin saiklon yang melanda Pas mutakhir ini. Allah tidak sesekali mengingkari janji-janjiNya untuk memelihara agamaNya dan memberi pedoman serta kemenangan kepada pejuang agamaNya.


Tidak ada lagi bincang kerajaan perpaduan - Presiden PAS
Wan Nordin Wan Yaacob | Foto Wan Zahari Wan Salleh

KUALA LUMPUR, 22 Jun (Hrkh) - Majlis Presiden Pakatan Rakyat hari ini menegaskan pihanya menolak sebarang usaha membentuk kerajaan perpaduan dengan Umno.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendieri menyatakan, dalam isu Kerajaan Perpaduan, Umno telah menjalankan fitnah yang jahat dan dengan itu pihaknya bertegas tidak lagi mahu membincangkan pembentukan kerajaan tersebut.

Apa yang diusahakan sebelum ini disalah tafsir oleh kepimpinan Umno/BN untuk memfitnah PAS dan Pakatan Rakyat semata-mata memecahbelahkan hubungan pakatan, katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang media bersama Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Rakyat di Bilik Ketua Pembangkang, Bangunan Parlimen hari ini.

ImageTurut hadir ialah, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim; Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub; Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali dan Dato' Seri Nizar Jamaluddin.

Sementara di pihak KeADILan, Presiden, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalan, Dr Syed Husin Ali; Naib Presiden, Azmin Ali dan Sivarasa Rasiah; anggota MT KeADILan, Saifuddin Nasution, dan di pihak DAP pula, Setiausaha Agungnya, Lim Guang Eng; Dato' Ngeh Ko Ham.

Sementara itu, Anwar yang membacakan kenyataan mewakili Pakatan Rakyat menyebut, akatan Rakyat menolak pengwujudan kerajaan perpaduan.

"Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang," katanya.

Majlis pimpinan Pakatan Rakyat menolak idea penubuhan kerajaan Perpaduan dengan Umno/BN, yang merupakan suatu fitnah dan tohmahan serta tindakan terdesak Umno mengugat kekuatan Pakatan Rakyat yang semakin mendapat dukungan rakyat, tegas Anwar.

ImageMenyokong pandangan itu, Salahuddin Ayub pula menyatakan kenyataan tersebut sebenarnya adalah muktamad dan ini bermaka tidak akan ada lagi 'unity talk' dengan Umno.

Malah Salahuddin kelihatan gembira dengan perkembangan itu yang seterusnya dilihat akan membuatkan Umno kelemasan.

Seorang lagi Naib Presiden PAS, Mahfuz pula memberi analogi bahawa 'Umno kini kehilangan tabung oksigen' apabila isu kerajaan perpaduan ini telah ditamatkan dengan kenyataan pimpinan pakatan.

Kenyataan itu juga sebagai satu usaha menutup talian hayat yang ada pada Umno/BN yang selama ini mengucarkacirkan pakatan dnegan penyelewengan isu kerajaan perpaduan, ujarnya.


Sudi Ke Umno Kena Mintak Maaf

Sanggup ke Umno? Sudi ke si samseng nak mintak maaf? Lebih 50 tahun lejuh kezaliman Umno lakukan terhadap Pas dan rakyat. Tidak terhitungkan. Hanya orang lama seperti TGNA yang lebih dulu serta banyak melalui pedih jerih berdepan dengan Umno.


Keganasan Umno, penipuan Umno, dan sebagainya lagi itu menjadi makanan pemimpin Pas terdahulu. Masakan begitu mudah bagi mereka hatta kita generasi baru sekali pun untuk melupai kezaliman Umno. Siapa yang nak bayar darah para syuhada Memali?

Cakap takde insuran. Senang nak lontarkan kata-kata. Tapi jika ia lontaran dari mulut pemimpin Umno, walau kucing bertanduk sekalipun aku takkan percaya. Pembohong dan penipu besar. Kononnya kata Umno itu benar walhal akhirnya suatu retorik mengaburi mata marhaen.

Dengan syarat ini maka makin sahih lah tiada lagi rundingan atau kerjasama kearah kerajaan perpaduan. Sepertimana ucapan Hishamudin 2 hari lepas bahawa Umno sentiasa terbuka untuk berbincang tanpa syarat.

KOTA BAHRU, June 21 - Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat today demanded Umno apologise for their past actions against PAS, pointing out his opposition to unity talks is consistent with the party stand.

The Islamist party spiritual advisor was responding to Tan Sri Muhyiddin Yassin's remark on Friday where the deputy prime minister urged PAS to let bygones be bygones and work towards forming a unity government.

"They want me to forgive they must first admit their mistakes and apologise," Nik Aziz told reporters at his official residence here before meeting Datuk Seri Anwar Ibrahim.

The Kelantan mentri besar added that his opposition to the unity government proposal is consistent with the decision of the PAS muktamar or general assembly last year.

"I am not being stubborn, I am just defending the decision of the muktamar. Proper procedure must be followed," said Nik Aziz.

He also reiterated his stand that engagement with Umno is not necessary, saying that it would be difficult for PAS to strengthen Pakatan Rakyat (PR) and to work with the Malay nationalist party at the same time.

During the party's muktamar early this month, both party president Datuk Seri Abdul Hadi Awang and his deputy Nasharudin Mat Isa promised to remain in PR but would continue talking to Umno on specific issues.

Nik Aziz has continued voicing out opposition to working with Umno and had even asked Nasharudin to leave the party and resign as Bachok MP for his stand on unity talks with their political rivals.

PAS is expected to put an end to the public disagreement through PR leadership meeting and the special central working committee meeting.

Nik Aziz has also called for meeting with Hadi, Nasharudin and leaders who are seen to be in favour of pursuing unity talk with Umno.

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET