Friday, October 23, 2009

Denggi vs H1N1

Disebalik keghairahan kita membicarakan soal penularan dan pencegahan H1N1, rupa-rupanya kes Denggi turut mengiringi jumlah mangsa kematian kes H1N1.
Seperti biasalah tabiat sesetengan kita rakyat M'sia tidak mengendahkan amaran kerajaan supaya menangani pembiakan kes Denggi. Berat tulang untuk melakukan kerja-kerja pembersihan kawasan persekitaran. Begitu juga dengan masalah wabak H1N1, ramai dari kita malas pula untuk memakai penutup muka bila berdepan dalam kelompok orang ramai.

15 negeri panas Denggi

KUALA LUMPUR: Kes demam denggi dilaporkan meningkat dua minggu berturut-turut apabila mencatatkan 563 kes setakat 17 Oktober lalu, selain 15 negeri dianggap kawasan panas bagi penyakit itu.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata 11 daripada kawasan panas itu ialah Selangor, Kuala Lumpur (2), Johor (2) dan Terengganu (1).

Enam negeri lain yang menunjukkan peningkatan kes denggi ketara ialah Perak (59 peratus), Kelantan (46 peratus), Kuala Lumpur dan Putrajaya (33 peratus), Pahang (33 peratus), Sabah (29 peratus) dan Pulau Pinang (24 peratus).

“Jumlah terkumpul kes denggi pada 2009 ialah 33,123 dengan 72 kematian berbanding 36,234 kes dengan 80 kematian bagi tempoh yang sama tahun lalu,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.-myMetro

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET