Wednesday, October 21, 2009

Beruntung Nicol David

Biasanya sesuatu tempat atau premis hakmilik awam atau kerajaan dinamakan dengan nama seseorang sebagai memperingati jasa mereka setelah ketiadaannya. Hanya Sultan sahaja yang ada keistimewaan digunapakai nama dan gelaran mereka sewaktu masih hidup atas dunia ni. Iaitulah seperti masjid, sekolah, maktab, politeknik, jalanraya dan sebagainya.


Contoh terdekat kita lihat setelah kematian ahli Parlimen Kuala Terengganu Allahyarham Datuk Razali. Sebagai mengenang jasa-jasanya terhadap bidang pendidikan Terengganu sewaktu beliau menjawat jaawatan Pengarah Pendidikan Negeri kemudian setelah berjasa sebagai YB maka sebuah sekolah di daerah tersebut telah ditukarkan bersempena dengan nama beliau.

Begitu juga kita masih belum lupa dengan jasa-jasa arwah Datuk Yahya dalam bidang ekonomi selaku bekas Pengerusi yang melonjakkan nama DRB-Hicom. Setelah kematiannya yang dikatakan terancang barulah pihak kerajaan negeri berkesudian menamakan sebatang jalanraya di Dungun bersempena dengan namanya. Itulah sekadar termampu kerajaan lakukan sebagai mengenang jasa-jasa mereka pada negara dan masyarakat.

Tapi pelik sket aku tengok kes Nicol David ni. Agaknya terlalu banyak tidak terhitung jasa-jasa beliau mengalahkan Datuk Shabery Chik sehinggakan pihak Kementerian Belia dan Sukan berkenan menukarkan nama pusat gelanggang squash Bukit Jalil dengan Arena Nicol David. Tak dinafikan dia menggenggam gelaran Juara Squah Dunia semenjak tahun 2004 lagi tapi ranking itu bukanlah ukuran untuk dia mendapat setinggi penghargaan yang tidak ternilai itu.

Bukan kita nak dengki tapi seolah penganugerahan itu ada udang disebalik mee. Terlalu lemak dibela si Nicol oleh kerajaan. Penghargaan berupa bantuan kewangan dan bonus dari pihak kerajaan maupun swasta rasanya cukup memadai pada usia dewasanya itu. Itu pun dah tak habis makan. Sebelum itu gelaran Datuk telah diberikan padanya walhal geng-geng bowling tidak kurang juga menjuarai takhta dunia.

Atau penganugerahan ini oleh KBS sebagai menyahut seruan 1Malaysia selain mengambil kesempatan memancing sokongan dari kaum India. Pandai jugak Shabery Chik memasukkan jarum Umno untuk persiapan menghadapi PRU-13 nanti. Mungkin juga sebagai tanda berterimakasih Umno/kerajaan kepada kaum India kerana memberi 99% sokongan kepada Isa Samad @ Umno di Bagan Pinang.

Umno memang licik, bijak dan tangkas memanafaatkan ruang dan peluang. Pantang ada kesempatan terus disambar mereka. Berlainan sikit dengan Pas dalam hal-hal ambil peluang ni secara tradisinya memang slow atau perlahan. Terkemut-kemut.

Kalau tak caya cuba tengok isu menaiktarafan KPP menjadikannya antara organ Pas. Lama dah war-war nak dibincangkan tapi sampai la ni belum setel jugak. Ahli KPP terutamanya Cina dan India naik rimas. Umno dah kedepan dengan 1Malaysia serta Parti Makkhal Sakhti nya. Tapi Pas yang terlebih dulu mempelopori Pas For All sudah terkebelakang.

Wake-up lah. Jangan pulak nanti elok-elok je rumah dah cantik Pas siapkan, penghuninya KPP entah kemana menghilang. Aleh-aleh depa duk lepak senang lenang dalam rumah Makkhal Sakhti dan 1Malaysia.

Nicol David has squash centre named in her honour

Nicol speaks at the national squash centre, after it was renamed the “Nicol David Arena”— Bernama pic

KUALA LUMPUR, Oct 20 — Chalking success after success on the world stage has been a norm for national squash queen Datuk Nicol Ann David, who has been showered with various incentives and rewards for her feats.

And to show further appreciation for the glory Nicol has brought for the country, the government today officially named the main court at the National Squash Centre at the National Sports Complex in Bukit Jalil here after her.

Tears flowed freely from the 26-year-old sports great when Youth and Sports Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek officialy named the court the “Nicol David Arena”.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET