Wednesday, August 12, 2009

Wabak H1N1 Semakin Membimbangkan

Kerajaan seolah cuba menggambarkan H1N1 bukanlah suatu wabak yang merbahaya. Pada peringkat awal virus ini dikesan dalam negara, Datuk Liow menyatakan bahawa H1N1 aadalah sesuatu yang mudah untuk diatasi. Katanya pesakit hanya perlu mendapatkan rawatan awal jika dikesan menghidapinya. Iaitu dengan memakan ubatan asas seperti paracetamol serta ubat berkaitan.
Walhal tumpuan semestinya Kementerian berikan kepada usaha pencegahan dari berlaku penularan. Kerana penyakit ini amat mudah berjangkit terutamanya melalui udara atau pernafasan. Kita melihat rakyat Malaysia memandang ringan isu bahaya ini. Sepertimana WHO menyedari pihak kerajaan Malaysia belum lagi melaksanakan pelan komprehensif untuk menangani wabak berkenaan.

KUALA LUMPUR: At least 20 to 30 per cent of the Malaysian population are expected to be infected with influenza A (H1N1).

As such, the World Health Organisation said the government must come out with a comprehensive plan to better handle the situation with sufficient human resources, medical facilities, equipment and medication.

Di Mumbai India contohnya hari ini pihak berkuasa telah mengarahkan semua 1,100 buah sekolah serta 350 buah kolej ditutup selama seminggu setelah berlaku 15 kematian manakala 1000 lagi di bandaraya ini dijangkiti Influenza A.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET