Monday, August 31, 2009

Tang Mana Kerajaan DiKatakan Membantu?

Mutakhir ini kita terpaku dengan pelbagai corak pinjaman yang disediakan oleh kerajaan Umno untuk kemudahan para peniaga kecil, usahawan IKS dan para kontraktor. Semuanya konon untuk membantu peniaga khususnya bumiputera. Sebalik itu semuanya hanya kulit yang dihias cantik tetapi isi natijahnya bakal menjerut leher peniaga dan pengusaha.


Dan aku adalah antara ramai dari kalangan kontraktor bumiputera yang baru nak menapak. Sokongan awal dengan modal yang rendah diperlukan untuk menggerakkan permulaan niaga. Banyak sumber telah aku riki namun semuanya bagi aku amat membebankan peminjam terutamanya dari segi bayaran balik pinjaman.

Mana tidaknya. dengan jumlah riba yang melampau atas setiap jumlah pinjaman adalah amat tidak munasabah jika itulah maksud niat untuk membantu. Lagi pun tiada satu pun dana yang menjurus kearah sistem yang lebih Islamik. Semuanya cenderung kepada sistem riba yang haram nyata.

Beberapa contoh ingin aku kemukakan di sini ;

1) Pinjaman mikro-usahawan - kaedah ini disediakan oleh kerajaan dengan menyuntik dana ke dalam bank tertentu seperti BSN dan Agro Bank. Kemain gah dalam TV dipromosikan tentang pinjaman mikro ini. Walhal realitinya dengan nilai BLR 14% setahun amat membebankan peniaga @ peminjam. Mana dia faktor membantu yang diwar-warkan melainkan ianya mirip dengan sistem lintah darat.

2) Pinjaman Express CIMB - kaedah cepat mendapat wang pinjaman. Jika dokumen lengkap disediakan, pemohon berupaya memperolehi pinjaman dalam masa satu minggu. Dengan jumlah maksima RM50 ribu, para peminjam ditekan dengan nilai riba sebanyak 4% sebulan atas nilai pinjaman pokok. Macam along je stailnya.

3) Pinjaman Mara - melalui badan ini, peminjam mesti menyediakan dokumen dan fakta yang lengkap. Lekeh-lekeh boleh jalan. Dikenakan interest sebanyak BLR 4% setahun. Kaedah dilihat sedikit ada keringanan tapi masih membebankan dengan nilai riba yang ada.

4) Pinjaman Tekun - ini lahabau punya sistem pinjaman. Kadar faedah 4% setahun tapi permulaannya dulu percuma aje. Para peminjam mesti wajib mendapat sokongan JKKK selain menjadi ahli Umno. Kalau dua keperluan tersebut gagal dipenuhi maka anda boleh jalan daa.. Pinjaman ini Umno yang punya hanya untuk orang Umno. Konon berselindung atas nama kerajaan. Diberitakan ramai ahli Umno yang pinjam tapi enggan bayar balik sebab depa claim itu duit mereka.

Kesimpulannya kesemua pinjaman tersebut terlibat dengan riba. Kerajaan Umno secara langsung mengheret rakyat tak kira yang alim atau tertanggal alimnya yang membuat pinjaman supaya ke neraka. Kerana amaran Allah s.w.t. bahawa tiada tempat di syurga bagi pemberi dan pemakan riba. Dan di akhirat kelak mereka akan diseret kaki oleh para malaikat dengan muka mereka tersembam ke tanah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET