Thursday, August 27, 2009

Sebatan Islam Mengajar Bukan Mendera

Kartika popular setelah menjadi buah mulut ramai orang berikutan kes minum araknya yang dikenakan hukuman sebat oleh pihak mahkamah syariah Kuantan. Tarikh hukuman sebat ditunda dengan alasan sebagai menghormati bulan puasa.


Banyak pihak mula mempertikaikan hukuman tersebut dalam dua keadaan. Pertama golongan yang tidak faham Islam menyalak melekehkan hukuman tersebut sebagai melanggar hak asasi manusia. Golongan kedua pula yang sayangkan Islam bimbang jika hukuman tersebut ditangani secara ala-kadar akan memberikan persepsi negatif terhadap non-Muslim. Pasti mereka akan mempertikaikan kedaulatan dan keutuhan undang-undang Islam dan agama Islam ini.

Kita bezakan hukum sebat mengikut Islam adalah lebih mesra insan kerana ia sekadar untuk mengajar pesalah khasnya dan rakyat umumnya tentang keindahan dan toleransi hukum Islam. Bukan seperti hukum sebat hadhari @ sekular yang bersifat mendera dan mencederakan. Cuba cari, lihat dan kaji video mangsa sebat pesalah dipenjara awam negara. Antaranya memaparkan bagaimana pesalah terkencing terberak setelah menerima hentaman rotan kedua atau ketiga sehinggakan tertanggal kulit punggung mereka. Zalim.

Berikut petikan dari ulasan TGHA;

Mengikut Islam sebatan ini, perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.

Sebatan juga, menurut beliau, tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

“Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.

“Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam. Ianya memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan,” katanya.

Bagi beliau, hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (Pindaan) 1987 sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET