Monday, August 17, 2009

Kita Pakat Cutikan Anak Kita

16hb Ogos 2009, anak aku yang bersekolah darjah 1 di Sek. Keb. Sura, tiba-tiba demam teruk selepas pulang dari sekolah sesi pagi. Katanya dia mula pening selepas naik waktu rehat. Langsung tak dapat tumpukan perhatian di dalam kelas. Lantas cikgu mengarahkan supaya anak aku ambik cuti panjang.


Sepulang dari sekolah anak aku benar-benar letih. Aku periksa badannya, ya Allah panasnyaa... Kemudian ambil sukatan suhu, periksa, nah bacaan naik sampai 39.5 Celsius. Aku cemas menggelabah. Aku ni cepat panik jika berdepan dengan situasi sebegini.

Nasib baik isteri aku mampu mengawal keadaan. Meskipun masih dalam pantang dia lebih berpengalaman dari aku menangani masalah anak-anak. Malamnya aku bawa anak ke klinik dan diberikan ubatan yang sepatutnya.

Hari ini anak ini masih demam tapi sedikit kebah dengan bacaan suhu badan 36.7 Celcius. Kira terkawal lah tu. Aku sedikit lega. Tapi tersentak lagi aku bila semalam anak aku no.4 yang akan menyambut harijadinya pada 31 Ogos ini tiba-tiba lemah dan demam. Aku syak dan bimbang pasti dia dijangkiti oleh virus dari kakaknya. Terus aku bawanya ke klinik untuk rawatan awal. Alhamdulillah situasi terkawal dan aku senantiasa mendoakan agar anak-anak aku mendapat perlindunganNya dan dijauhi keluarga aku dari bala Selsema babi.

Disamping itu aku terpaksa perketatkan pemantauan kesihatan untuk keluarga serta anak-anak aku sepanjang mereka di sekolah. Mereka aku bekalkan dengan penutup muka sebagai additional prevention. Anak aku yang masih demam ini akan aku cutikan dia dari menghadiri kelas untuk minggu ini.

Ahli keluarga aku kuarantinkan daripada menghadiri ke tempat awam, pusat membeli belah dan seumpamanya buat sementara waktu. Memang mereka kegelisahan dan rimas bila dikuarantinkan tapi itulah kaedah pencegahan terbaik mengikut nasihat doktor.

Berikut adalah kenyataan bangang dari seorang Menteri Bodoh dari kalangan Menteri bangang kabinet bangang Najib;

Kenyataan Menteri Kesihatan semalam, Dato' Seri Liow Tiong Lai amat menarik perhatian saya. Sebagai seorang bekas guru, pensyarah agak menarik kenyataannya bahawa tindakan penutupan sekolah dan institusi pendidikan seperti universiti akibat penularan wabak ini hanya akan diambil sebagai langkah terakhir.

Tambahnya, "tindakan penutupan sekolah atau universiti hanya akan dilakukan oleh pihak pentadbiran sekiranya kehadiran pelajar atau pengajar sangat rendah dan pembelajaran tidak dapat dibuat dengan baik.

"Pengetua sekolah bertanggungjawab untuk mencadangkan penutupan sekolah setelah mendapat nasihat daripada Pegawai Kesihatan Daerah dan dipersetujui oleh Pengarah Pendidikan Negeri," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Jawapan kepada kenyataan bangang yang dipetik dari harakah;

Jawapan mudah yang boleh disimpulkan adalah kerajaan ingin menunggu sehingga sekolah kosong baru hendak bertindak? Atau lebih mudah nak kata, kalau ramai tak pergi sekolah (mungkin sebab takut atau lebih buruk lagi ramai yang dah dijangkiti dan mati) baru nak ambil langkah sedemikian?

Apakah Menteri Kesihatan mahu atau melihat rakyat menderita dengan serangan wabak ini dan baru ingin ambil tindakan pencegahan? Dan kalau ingin mengambil tindakan, maka perlu rujuk dahhulu Pegawai Kesihatan Daerah dan selepas itu Pengarah Pendidikan Negeri pula perlu sutuju barulah sekolah akan ditutup.

Agak-agak wahai Dato' Seri, berapa ramai atau jumlah kehadiran yang perlu dinantikan oleh kerajaan?

Inikah langkah-langkah yang efisen dalam menangani penularan wabak ini? Begitu pandir nampaknya Dato' Seri.

Bekas guru, Klang.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET