Saturday, January 2, 2010

Salam Tahun Baru 2010

Kesibukan persediaan menjelang penggal persekolahan 2010 anak-anak melupakan aku seketika terhadap Gelombang Hijau. Kata pepatah 'family first'. Langsung dari pengetepian seketika terhadap gerbang maya lantas bermakna aku turut kurang ambil 'port' dengan segala berita semasa.


Namun beberapa berita 'hot' tetap mengisi ruang minda aku kerana ia kerap didengar dan diulang oleh mulut-mulut yang takde insuran selain dari media hamprass milik UBN.

Antara berita yang menarik adalah tentang malam sambutan Tahun Baru 2010. Seperti biasa pengisian malam itu adalah hiburan dan konsert seperti di Dataran Merdeka dan seumpamanya di negeri lain. Sudah pastinya sedari dulu ia menjadi amalan berkala saban tahun sehinggakan sesetengah kita menggelarkan ia sebagai malam Tahun Baru malam 'projek buat anak haram' tahunan. Kerajaan UBN seolah tiada cara atau kaedah lain yang lebih bersifat kerohanian untuk dihidang ke jiwa rakyat.

Kita tidak dapat mengelak dari mendengarkan berita-berita sumbang perihal penangkapan oleh pihak berkuasa agama terhadap para pelaku sumbang dikalangan muda mudi melayu Islam di malam dan di hari berikut Tahun Baru. Seperti yang disiarkan semalam oleh berita TV tentang operasi Jabatan Agama Islam Pahang terhadap hotel-hotel murah di sekitar Kuantan.

Hasilnya beberapa pasangan bukan muhrim berjaya ditangkap sehinggakan seorang 'pelaku sumbang' wanita dari Dungun mengugut untuk terjun dari tingkat bangunan bilik dia dan pasangannya melakukan 'projek'. Sungguh memalukan aku sebagai orang Dungun. Anak siapalah yang kurang hajor sangat ni?

Selain itu kita juga dihadiahkan dengan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen bermula Tahun Baru. Bijak sungguh kerajaan bermain wayang diakhir tahun 2009 dengan momokan 'harga gula takkan dinaikkan pada masa ini'. Rupanya selepas berakhir 'masa itu' dan melangkau ke 'masa ini' harga gula berdesup naik tanpa 'warning'.

Sebagaimana lazimnya UBN senantiasa bersedia dengan jawapan dan alasan BODOH untuk menangani kemusykilan serta persoalan dari rakyat. Jawapan stended lagi bangang seperti harga gula dunia naik atau harga gula di negara lain lebih rendah. Tapi nasib baik jugak (alasan nasib baik tak habis-habis...) UBN tak tarik terus subsidi gula. Kalau tidak tak sempat PRU-13 kerajaan UBN Najib Tantuya akan taulah nasibnya..??

Tirai 2009 telah dilabuhkan dengan tenang dan berkeyakinan oleh Pakatan Rakyat. Setelah pelgabai pergolakan dan kontroversi melanda PR terutamanya menyentuh tentang kerukunan Pas.

2009 benar-benar menguji Pas. Digegarkan dengan isu-isu hebat seperti UG, Task Force 2010, Pertemuan Dalam Kelambu, EGM, Seminar Khas, PMBK, Menantu TGNA dan sebagainya. Tidak kurang juga krisis hangat dan hebat di pihak Parti Keadilan Rakyat.

Langkah penyelesaian terbaik disegerakan iaitu melalui Konvensyen Pakatan Rakyat. Beberapa permasalahan diatasi dan persefahaman digarap bagi memenuhi matlamat menempuh pasca 2010 seterusnya memperkukuhkan gagasan bagi menghadapi PRU-13.

Semoga Pakatan Rakyat akan terus terpikat dan terpahat dihati rakyat.

Pertingkatkan Intergriti... Kurangkan Kontroversi.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET