Thursday, January 28, 2010

PENTADBIRAN GANU BOLOQAROQ: PENDEDAHAN 1 (ii)

PERTUKARAN PEGAWAI TADBIR NEGERI TERENGGANU BIL 1/2010 (...sambungan)

Ketika jawatan MB berpindah ke tangan Ahmad Said, beliau telah dilantik sebagai Setiausaha Sulit Kanan(SUSK)MB. Atas alasan Hj Osman Muda pernah dibayar setaraf JUSA C semasa di zaman Idris Jusoh, Ahmad Said menggunakan kuasanya selaku MB dan Pihak Berkuasa Negeri mengarahkan pembayaran gaji dan memberi kemudahan setaraf JUSA C kepada beliau. Bezanya dengan kes Wan Ahamad, Hj Osman Muda yang ketika itu sudah menjawat jawatan N 54 dan pegawai yang lebih junior daripada beliau seperti Hj Hussin Embong yang ketika itu menjadi Pegawai Daerah Kuala Terengganu sudahpun menerima gaji dan kemudahan yang sedemikian.

Maka Dato' Seri Idris Jusoh yang ketika itu menjawat jawatan sebagai MB mencadangkan supaya Lembaga Tatatertib dan Kenaikan Pangkat Negeri yang dipengerusikan oleh SUK mempertimbangkan kemudahan setaraf JUSA C kepada beliau. Tidak cukup setakat itu Wan Ahmad turut dilantik sebagai Setiausaha Bersama Lembaga Mengambil Hasil Hutan (bersama dengan Pengarah Perhutanan) yang bertanggungjawab meluluskan permohonan balak. Dimaklumkan bahawa sebarang permohonan kawasan balak yang tidak mendapat sokongan beliau tidak akan diproses dan dipertimbangkan oleh LMHH.

Beliau juga telah dilantik menjadi CEO Permint Granite (sykt dormant milik kerajaan negeri) yang mengadakan joint venture dengan Road Care menyelenggara jalan negeri dan bandaran dengan kontrak puluhan RM juta. Beliau juga memegang beberapa ALP anak sykt kerajaan. Pendek kata beliau menjadi insan teristimewa MB Ahmad Said sebagaimana pengakuan MB sendiri di dalam Persidangan DUN yang lepas bahawa Wan Ahmad itu adalah 'imej saya (Ahmad Said)'. Selaku MB saya berkuasa untuk menaikkan siapa sahaja pegawai yang saya suka'.

Kepada TCS, pengakuan Ahmad Said secara terbuka di dalam Dewan Undangan Negeri yang lepas membuka minda mereka dan memecahkan kebuntuan andaian atau tohmahan mereka selama ini bahawa Wan Ahamad bukan sahaja mendapat layanan istimewa Ahmad Said, malah sebenarnya Wan Ahamadlah yang bertindak selaku MB sebenar Tetengganu. Apakan tidak kata TCS lagi, bila TCS berjumpa MB bukan sahaja ditanya tujuan tetapi beliau turut menemani MB ketika ditemui TCS, pemimpin dan rakyat. Apa kata Wan Ahamad maka itulah kata dan keputusan Ahamad Said. Tidak cukup yang demikian, Wan Ahamad telah menempatkan pegawai pro Pas di Tingkat 16. Motifnya?....hanya Wan Ahamad dan Allah Yang Maha Mengetahui.

Bila TCS dan rakyat melahirkan rasa tidak senang dengan pegawai N 48 ini yang bermaharalela di Tingkat 16, Ahmad Said cuba menyembunyikannya dengan menghantar short course (kursus jangka pendek) selama 2 bulan di London yang menurut sumber pejabat SUK yang boleh dipercayai , sejumlah RM200,000.00 ditanggung sepenuhnya oleh SUK. Beliau juga difahamkan dibayar gaji penuh.

''Bertuahnya badan walaupun buat kerjapun tak berapa pandai. Kerajaan bayar RN200,000.00, gaji dibayar penuh. Kursus ke tidak atau hanya pergi makan angin berehat di London wallahuallam. Tinggal di hotel 5 bintang. Kursus pun tak sampai 2 bulan difahamkan beliau juga ikut MB pergi ke Mekah. Apa ubat guna-guna yang diberi Wan Ahmad kpd Ahmad Said...' keluh TCS berkenaan lagi. Sambung TCS itu lagi, ''sebelum ini Wan Ahamad bertegas tidak mahu pergi oversea dan meninggalkan jawatan SUSK. Dia kata boleh aku gi dengan syarat bila balik ni aku dilantik sebagai Datuk Bandar MBKT ataupun lantik aku jadi Timbalan SUK (Pengurusan)''.

Allah Maha Kuasa. Apa yang dihajati Wan Ahamad semuanya dapat dan dimakbul. Malah semasa di London masih boleh beri arahan kepada pegawai kanan TCS di tanahair, buat itu dan ini. Kini Wan Ahamad telah dilantik oleh Ahmad Said sebagai Timbalan SUK (Pengurusan) untuk mengurus negeri dan duit berbillion RM. Malah difahamkan jawatan SUSK belum diisi sebab Wan Ahamad sendiri tidak bersetuju calon-calon seperti Azmi Razik atau Kamarul Amin ataupun Razali Adis mengisi jawatan tersebut. Wan Ahmad seboleh-bolehnya mahu terus mengisi jawatan tersebut atau menjadi unseen hand dari belakang tabir untuk memangku terus jawatan tersebut.

''Aku heran bagaimana budak N48 yang dibayar JUSA C kerana dia sudah menjadi sebahagian daripada diri Ahmad said mahu tadbir negeri. Macamana dia nak command pegawai kanan TCS lain dan DO yang berjawatan hakiki Gred 52 dan 54? Kalau ini cara Ahmad Said memerintah dan mentadbir negeri bukan setakat negeri hancur tapi riwayat hidup Kerajaan BN Terengganu akan berakhir'', kata pegawai kanan TCS berkenaan.

Penulis teringat kata seorang rakan kepimpinan Pas Terengganu pada minggu lepas bahawa 'Wan Ahamad ada bercakap dengan kepimpinan Pas berkenaan minggu lepas dan memaklumkan bahawa tujuan beliau mengikuti short course di London bukan setakat untuk menghilangkan diri dan meredakan kemarahan TCS kepada MB Ahmad Said, malah sebagai persiapan untuk menjawat jawatan SUK Terengganu selepas ini ataupun setidak-tidaknya bila Pas berkuasa nanti.

Wan Ahmad beritahu beliau lagi bahawa kesemua pegawai kanan TCS dan pegawai TCS yang dinaikkan pangkat sekarang akan menyokong beliau dan tidak akan sama-sekali membantah sekiranya Ahmad Said atau Kerajaan Pas nanti melantik beliau sebagai SUK Terengganu. Menurut kepimpinan Pas berkenaan lagi, Wan Ahmad ini bukan calang-calang pegawai. Beliau memiliki triple degree dan seorang yang pandai bekerja.

Semasa Pas perintah Terengganu 2000-2004 Wan Ahamad banyak membantu Kerajaan Pas katanya. (Mungkin ada kebenaran bila beliau dikatakan bertanggungjawab mengarahkan MPK beri kebenaran kepada Pas guna Dewan Berlian MPK dan MBKT beri kebenaran kepada Pas guna Stadium Tertutup Negeri Terengganu untuk umum calon PRK K.TRG).

Namun apa yang perlu direnungi adalah peranan beliau sendiri daripada persepsi rakyat, pemimpin BN dan TCS. Beliaulah MB Terengganu yang sebenarnya sekarang. Beliaulah yang akan menjadi SUK sebenar di samping Dato' Lan ' kepit batu' (Mr yes man). Beliaulah exco dan beliaulah sebenarnya yang menghancur Kerajaan BN Negeri Terengganu. Itulah persepsi rakyat Terengganu.

sumber: email oleh geng blogawan Terengganu.

*dicopy-paste terus dari email kecuali sedikit pengeditan pada tajuk artikel, perenggan dan sebutir dua ejaan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET