Thursday, January 28, 2010

UKOM Seleweng Harta Kerajaan

Di zaman kukubesi Deris Jusoh, Kerajaan BN Terengganu telah menubuhkan sebuah unit propaganda mereka bagi menjamin kesinambungan pemerintahan di negeri ini. Kerajaan Deris menamakannya sebagai U-Best. Pelbagai risalah dan tabloid dikeluarkan dengan memuatkan isu-isu serta fitnah terhadap parti Pas bertujuan membiaskan pemikiran rakyat kearah negatif terhadap parti pembangkang.


Setelah empayar Deris tumbang gara-gara penderhakaan terhadap Sultan maka AbgMad Said mengambil alih teras pemerintahan. Dalam usaha mengukuhkan dan memperluaskan empayarnya pula, AbgMad mengambus mati U-Best kemudian melahirkan sebuah unit mirip-mirip U-Best dan dinamakan sebagai U-Kom (unit komunikasi negeri).

U-Kom adalah hakmilik kerajaan negeri tetapi dipertunggang kudakan oleh Umno sebagai sebuah senjata ampuh bagi mendepani isu-isu dan maklumat oleh pihak pembangkang. Selaras dengan objektif U-kom antaranya; i) memperbetulkan sikap dan pemikiran rakyat sejajar dengan aspirasi negara [maksud umno la tuu...], dan ii) menghapus fitnah dan dakyah oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap negeri [maksud hentam pembangkang la tuu...].

Seminggu lepas sambil lepak di kedai makan Esah berhadapan premis U-kom di Jalan Pejabat K.Trg, tak semena aku mendapat maklumat oleh sahabat yang rapat dengan salah seorang pegawai bertugas di U-kom. Menarik juga untuk dikongsikan kerana ia merupakan perkara yang sinonim dengan sikap Umno iaitu penipuan.

Pegawai tersebut menyatakan bahawa segala peralatan pejabat, kelengkapan IT dan sebagainya di U-kom tidak di'tag' atau di'tanda' sebagai hakmilik U-kom. Dari sudut audit setiap pembelian adalah sah menggunakan wang kerajaan kerana ada resit jualbeli tetapi salah dari sudut helah pemilikannya. Sedangkan semua premis kerajaan seperti hospital, pejabat daerah dan lenlainnya mesti menanda dan merekod harta mereka.

Tambahnya lagi strategi tersebut adalah sebagai langkah awal untuk mengabui pelbagai pihak sewaktu kecemasan nanti. Maksud kecemasan itu andaikata UBN Terengganu tumbang lagi ditangan Pas/PR dalam PRU akan datang maka pihak UBN akan bawak lari semua perkakasan tersebut. Pihak kerajaan pastinya tidak akan dapat mengesan kemana hilangnya perkakasan itu kerana tiada rekod pemilikan dicatitkan.

Aku pun kurang faham tektik 'silapmata' puak UBN ni. Semoga ada pihak-pihak yang prihatin dengan kegiatan penyelewengan ini. Dasar Umno harta kerajaan adalah harta mereka dan akan dipergunakan sewenang-wenangnya. Tidak perlu menunggu hari PRU tiba jika sekiranya mereka nak 'baham' perkakasan serta kelengkapan tersebut maka hari ni saat ini juga mereka boleh 'kebas'.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET