Monday, December 28, 2009

Bila Banyak Cuti Jadi Malas

Setiap Ahad di Pantai Timur dan Isnin di negeri selainnya adalah hari paling berat kaki untuk melangkah bagi mereka yang bekerja. Hari permulaan kerja yang rutinnya payah untuk memujuk hati supaya menghadirkan semangat memulakan kerja. Hati masih terbuai dengan keselesaan dan kenikmatan bercuti. Dulu aku pernah merasakan seolah hanya jasad di ofis sedangkan roh pula berada kat tempat lain. Semangat!!?? Memang tak ada semangat.


Begitulah juga dengan berblog ni. Jika culas menatap blog atau meng'update' blog maka timbulah perasaan malas. Musim cuti sekolah di negara kita ni terkenal dengan musim orang kahwin selain daripada bertimbun dengan pakej-pakej cuti melancong.

Sementelah lagi bila melibatkan kaum kerabat mengadakan 'bewah' (kenduri). Awal-awal lagi dah kena plan jadual. Mujur berkebetulan anak-nak pun bercuti. Paling koman pun mesti berada di 'lokasi' tiga hari tiga malam yakni dari awal iaitu lapah daging sehinggalah ke akhirnya basuh periuk belanga.

Selang 2-4 hari selepas majlis nikah tu kena ambil bahagian lagi sewaktu adat 'hantar menantu'. Aku bukanlah orang penting tapi kalau keluarga aku tak 'attend' maka adalah insan yang berasa hati. Macam berdosa besar pulak rasanya. Destinasi hantar menantu bukan sejarak kampung sebelah tapi jauhnya melangkaui sempadan negeri. Huhh jenuh... kereta yang uzur ni bimbang nanti buat hal.

Fahamlah kan bila outstation bertukar lokasi banyaklah halangan untuk akses ke blog. Kadang-kadang kat lokasi tu takde wifi. Maka susahlah nak curi-curi akses. Walau ada streamyx broadband tapi tak tergamak nak ambik wayar ethernet tu nak cucuk kat laptop aku. Apa pulak kata orang bila tengok aku ntah buat apa sorang-sorang menyuruk. Nanti orang nampak kita ni jenis manusia berat tulang atau 'hamok gheng' kata orang Ganu.

Jadi selama 3 hari 3 malam tu memang situasi perasaan aku senantiasa resah gelisah bengang dan macam-macamlah. Siapa 'kaki' internet mesti tau lah. Kalau tak dapat akses sehari je kat website pasti macam cacing kepanasan. Geliang geliuk tak senang duduk. Ada je yang tak kena.

Tapi bila masuk 2-3 hari lain pulak jadinya. Perasaan bosan akan bersarang manakala sikap malas akan masuk jarum. Hati jadi tawar. Jejari macam keras. Kepala macam bosan.

Nak pulih balik kena ambil masa sikit. Agaknya inilah ragam kaki internet.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET