Friday, January 8, 2010

Jakarta Akan Tenggelam

Perkara sebegini kadang-kadang kita tak boleh ambik remeh. Walau kita lihat jarak atau jangkamasa untuk berlakunya trajedi sedemikian masih jauh tapi langkah awal dan berjaga-jaga perlu dibuat. Mustahil untuk Jakarta tenggelam tapi tidak mustahil juga untuk ia tenggelam bersama khazanahnya dan menghanyutkan penghuninya.

Kita turut bimbang dengan fenomena mencairnya iceberg di Kutub Utara dan Selatan. Memeningkan para saintis memikirkan cara mengatasinya. Jika tidak kerana sikap dan tangan-tangan manusia sendiri pastinya bumi ini tidak akan rosak dan punah. Tanda-tanda akhir zaman.

Jakarta predicted to sink in 2030

JAKARTA: Executive Director of the Indonesian Environmental Forum (Wahli) Ubaidillah has predicted that Jakarta will sink in 2030, if the city's government does not take anticipatory steps, Antara news aegncy reported yesterday.
Based on his observation, Ubaidillah said that the sinking of Jakarta is caused by Jakarta's open green spaces, which is reduced continously, and currently remained 9.6 percent of space from 661.52 square kilometres of space.

"The remainder has been transformed into building sites," Ubaidillah said adding that after all some of the land surface in Jakarta had subsided as a result of floods and water inundations, reported Antara.

He said that, in fact, some of Jakarta's land surface had always been lower than the sea surface. Therefore, he said, the government should take into account the construction of building structures which were not complemented with ecological balance studies.

"If all this is not handled properly, Jakarta will really sink," he said.
- Bernama

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET