Wednesday, December 9, 2009

Satu Demi Satu Negeri PR 'Drop' BTN

Benda yang buruk buat apa disimpan lama. Kalau termakan masuk dalam perut ia menjadi racun. Kecuali ianya diperangatkan atau dipanaskan kembali dan di'modify' dengan sedikit ramuan tambahan pasti ianya kembali elok dan boleh dimakan.

Begitulah nasib BTN. Pada asalnya dianggap sebuah program yang berjaya memupuk jatidiri setiap peserta kursus akhirnya telah di'racun'kan oleh Umno dengan perisa tuba yang bisa berbisa. Isi BTN era 2000 ini kian dipenuhi dengan fitnah dan kutukan terhadap mereka yang dianggap sebagai musuh oleh Umno.

Para pemimpin pembangkang dilabelkan sebagai perosak dan penghalang pembangunan nehara. Kepada para peserta yang telah memiliki asas ilmu dan pengetahuan tentang persekitaran politik, insyaAllah tidak akan mudah terpedaya dengan agenda dan propaganda Umno melalui BTN.

Setelah menyedari kemarahan rakyat, ditambah dengan penarikan diri 3 negeri PR dari melibatkan diri dalam mana-mana program BTN, akhirnya kerajaan bersetuju untuk menggubal semula modul BTN.

Menurut pendapat TGNA pula kalau boleh penggubalan semula BTN hendaklah ianya lebih menjurus kepada corak Islam. Kerana Islamlah yang terbukti lebih berkemampuan untuk membentuk fitrah jatidiri manusia.

Kelantan tolak BTN

KOTA BAHARU – Kerajaan Kelantan pula menolak pegawai dan kakitangannya daripada menyertai program Biro Tata Negara (BTN).

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau tidak bersetuju menghantar pegawai dan kakitanganya menyertai program yang dianjurkan BTN selagi modul dan kurikulumnya tidak diubah mengikut acuan Islam.

Malah, beliau mahu kurikulumnya dirombak dan menonjolkan ke arah Islam.

Menurutnya, beliau bersama dua negeri di bawah Pakatan Rakyat bersetuju untuk tidak menghantar pegawainya mengikuti kursus BTN itu.

"Kalau dalam keadaan (kurikulum sekarang) saya setuju tak kirim. Kalau Selangor tolak, Pulau Pinang tolak, tak ada sebab saya nak kirim. Kirim wat gapo (buat apa)?," katanya pada sidang media di pejabatnya di Kota Darulnaim, di sini, hari ini.

Minggu lalu, kerajaan Selangor mengharamkan kakitangannya dan pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) milik penuh kerajaan negeri mengikuti kursus atau program dikendalikan BTN berkuat kuasa serta-merta.

Kerajaan Pulau Pinang 2 Disember lalu, melarang semua kakitangannya daripada mengikuti kursus BTN berkuat kuasa serta-merta.-sinarharian.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET