Friday, February 19, 2010

Ceplos, Afrit Dan Tun Lah

Ceplos sebuah sitkom seram komedi antara hiburan yang menggamit jiwa anak-anak dan ibubapa untuk menontonnya. Aku tidak melepaskan peluang menonton jika terkebetulan.


Malam ini merupakan siri akhir kisah Ceplos. Sedih la jugak hinggakan seorang anak aku peminat fanatik Ceplos menitiskan airmata sewaktu Ceplos mengucapkan salam perpisahan kepada temannya Ipin.

Satu dialog dalam satu babak menarik imaginasi aku. Sewaktu Afrit kalah bertempur dengan Ipin lalu Afrit meresap masuk sembunyikan diri dalam patung Francis Light.

Lalu Ipin bertanya pada Ceplos kenapa Afrit berbuat demikian? Kenapa Afrit tak lari ke tempat lain? Jawab Ceplos bukankah golongan jin sukakan benda-benda berupa patung dan seumpamanya malah jin menghuni di situ.

Lalu aku terfikir apa agaknya suasana dalam sebuah rumah yang membela banyak patung sebagai perhiasannya? Pasti ada berbagai jin turut menghuni bersama penghuni rumah terbabit.

Kemudian terlintas lagi dibenak aku ni sewaktu kelakuan 'bodo' PakLah bertafakur sambil menghadiahkan sekalungan bunga di depan tugu negara dulu? Walau ada mufti memfatwakan perbuatan itu haram dan syirik tetapi PakLah buat dono dengan sikap dungunya.

Bertafakur sifatnya lebih kurang menghormati atau menyembah sesuatu lah. Pada aku PakLah menyembah tugu negara. Siapa pula menghuni tugu a.k.a. patung berkenaan jika tidak syaitan dan jin? Maknanya PakLah menyembah siapa?

Sesatnya hadhari dan legasinya... fikir-fikirkanlah!

9 comments:

Anonymous said...

Very good endeavor. Continue to keep submitting!

Anonymous said...

We consider this knowledge really valuable. Many thanks for the valuable information and observations which you have therefore supplied listed here. Continue the good work!

Anonymous said...

The most effective content articles I have ever examined on this issue. Thanks!

Anonymous said...

This is a fantastic write-up. I do enjoy the outstanding job made by you

Anonymous said...

Discovered this post truly when it wasneeded. Thanks to you. It's already been really valuable

Anonymous said...

I must tell you, many thanks for discussing this specific helpful article. We discovered a lot. Thank you

Anonymous said...

Fantastic write-up together with truly helpful tips. Thank you for getting it together.

Anonymous said...

Excellent post! I've been recently searching for subjects just as intriguing as that. Getting excited about your next publish.

wohulu said...

thanks for your concerned.

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET