Wednesday, November 25, 2009

Oh Iya Ke?

Tak tahu pulak aku sebab takde sesiapa pun royat. Hatta institusi pengeluar kad kredit sendiri pun tak pernah bagitau bahawa peniaga tiada hak mengenakan surcaj kad kredit. Selama ni aku kena rompak disiang harilah oleh tokei-tokei kedai.

Tokei kedai pulak bila ditanya kenapa kena caj ni? Biasa la depa cakap pasal itu bank pun kasi caj sama kita (peniaga) jadi kita kena potong sama lu punya kad kredit lah. Kalau dah tolei kedai cakap camtu nak buat camana? Kalau dak tak terbeli lah barangan yang kita berkenan tu.

Baguslah kalau kerajaan mintak Bank Negara pantau lantas laksanakan penguatkuasaan kearah menghapuskan amalan tidak sihat mengambil kesempatan oleh peniaga ke atas pengguna.

Peniaga dilarang kenakan caj kad kredit

KUALA LUMPUR - Peniaga pada prinsipnya dilarang daripada mengenakan caj tambahan kad kredit atau ‘surcharge’ kepada pelanggan yang membeli barangan menggunakan kad kredit, persidangan Dewan Rakyat diberitahu semalam.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah berkata, larangan ke atas pengenaan caj tambahan adalah selaras dengan peraturan syarikat penjenama kad seperti MasterCard Worldwide dan Visa International, serta dalam syarat perjanjian di antara peniaga dan institusi pemeroleh peniaga.

“Pemegang kad sebenarnya berhak memaklumkan kepada institusi pemeroleh peniaga atau pengeluar kad kredit yang berkenaan mengenai pengenaan caj tambahan dengan mengemukakan bukti, contohnya resit bayaran yang menyatakan jumlah caj tambahan itu supaya dapat disiasat dan tindakan sewajarnya boleh diambil oleh institusi pemeroleh peniaga, ke atas peniaga yang berkenaan.

“Pemegang kad juga mempunyai pilihan untuk tidak membeli barangan daripada peniaga yang mengenakan caj tambahan,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud).

Abdul Rahman ingin tahu mengapa kedai-kedai dibenarkan mengenakan caj tambahan sebanyak dua peratus kepada pembeli yang menggunakan kad kredit dan menyifatkan tindakan itu sebagai “rompakan siang hari”.

Abdul Rahman turut mencadangkan supaya Bank Negara diberi kuasa memantau dan melaksanakan penguatkuasaan undang-undang berhubung perkara itu.

Menjawab soalan Teo Nie Ching (DAP-Serdang) yang ingin tahu rasional kerajaan mengenakan cukai perkhidmatan RM50 setahun bagi setiap kad kredit utama pula, Ahmad Husni berkata, ia adalah bagi memupuk semangat berbelanja secara berhemah.
- Bernama

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET