Saturday, November 21, 2009

Malaysia Tuan Rumah Sukan Olimpik

Jauhnya angan-angan Malaysia nak jadi tuan rumah sukan Olimpik. Najib ada cita-cita jugak nak nganjur temasya tersohor ni. Simpan dulu la angan mat jenin kau tu Najib. Mungkin 20-30 tahun lagi belum tentu kot.


Bina stadium renang kat Batu Burok pun tak pass, bocor sana rekah sini. Stadium taraf dunia di Gong Badak runtuh jadi besi buruk sampai leni belum diusik. Terengganu memang 'out' dari senarai jika dikirakan faktor keselamatan dan keutuhan prasarana sukan.

Pasukan bolasepak terutamanya jauh panggang dari api nak jadi pasukan elit dan setaraf dengan pasukan elit Asia lain seperti Jepun dan Korea. Status taik kuku cagu Perancis je. Lawan Laos pun KO. Camna nak lawan Cameroon? Balik awal la.

Kayu pengukurnya mungkin pada pasukan bolasepak negara. Kalau berkelayakan masuk ke Sukan Olimpik maka aku yakin insyaAllah grup sukan lain seperti olahraga boleh 'fight' kat Olimpik.

Ini PM duk sibuk nak nganjur memacam, nak glamer kering jer tu. Anjur itu ini tapi ranking taraf tukang bancuh air je. Wat malu kompeni la.

KUALA LUMPUR - Malaysia perlu memperbanyakkan jaguh bertaraf Asia serta atlet yang layak ke Olimpik sebelum berangan-angan untuk menjadi tuan rumah sukan tersebut.

Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Sieh Kok Chi berkata, ini antara syarat utama bagi menganjurkan sukan tersebut kerana sebagai negara tuan rumah, Malaysia perlu mempunyai kelompok besar jaguh Olimpik serta kerap memenangi pingat emas pada temasya tersebut.

“Itu merupakan syarat yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) kepada negara yang berminat menjadi tuan rumah,” katanya, semalam.

Beliau berkata, walaupun Malaysia mampu menyediakan infrastruktur sukan bertaraf Olimpik faktor tersebut perlu diambil kira.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, semalam, bahawa Malaysia tidak bercadang menganjurkan Sukan Olimpik dalam masa terdekat.

“Apa guna kita menjadi tuan rumah sekiranya tidak mampu memperolehi sebarang pingat emas dalam temasya tersebut,” katanya.

Beliau, bagaimanapun, tidak menolak kemungkinan Malaysia mampu menjadi tuan rumah sukan Olimpik, mungkin 20 atau 30 tahun akan datang.-sinar harian

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET