Monday, February 2, 2009

Kunjungan Pertama ke Utara (2)




Lawatan teman ke beberapa lokasi kandang penternakan kambing secara komersial di Baling telah memberikan teman bukan sedikit pengalaman dan pengetahuan serta turut mengisi peluang kepada rakankongsi teman mengambil beberapa keping foto untuk diabadikan dalam koleksi juga sebagai pembakar semangat terus berusaha. Waktu itu barulah teman kenal secara dekat apa itu Boer, pesen mana Jamnapari, baka mana yang dinamakan Anglo-Nubian dan stail mana Katjang, ada banyak lagi nama yang teman tak berapa ambil port sebab kurang glamer..haha..

Antara tempat yang menarik minat teman ialah kandang milik seorang mudir sekolah rendah Islam di Memali. Ustaz ni sorang yang berhemah, sopan dan percakapannya juga lembut, tak heranlah ramai yang senang dengan beliau. Malah ustaz juga antara tenaga pengajar sambilan (motivator) perihal kambing dan pernah dijemput acapkali oleh pihak tertentu seperti dari Universiti Pertanian dan Jabatan Haiwan untuk memberikan kuliah atau penerangan mengenai Boer. Beliau telah membina 2 buah kandang yang setiap satunya berukuran 20' x 60' dan bagi kami saiz tersebut cukup besar. Walau dikira bertaraf skala sederhana namun teman dapati kandangnya bersistematik, bersih dan teratur dari segi susun atur lot-lot santai untuk setiap ekor kambing beliau.


Beliau mengusahakan penternakan kambing Boer untuk baka dan waktu teman ke sana lebih dari 90% ekor Boer betinanya bunting yang mana hanya menunggu masa untuk melahirkan. Menurut ustaz lagi belum pun dilahirkan namun kesemua anak Boer yang ada dalam kandungan ibunya semua telah kena booking oleh pembeli. Lihatlah murahnya rezeki. Uhh... sungguh mengujakan kami...







0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET