Saturday, February 21, 2009

Kerajaan ‘Maya’ Perak


Berat tangan dah rasanya nak menulis buat sementara waktu nih. Lagi pun teman bukanlah seorang penulis tapi sekadar meluangkan masa meluahkan perasaan dan pendapat. 

Sana sini banyak blog sedang memperkatakan atau membincangkan isu Perak. Ceritanya pula tak banyak menyimpang dan hampir sama cuma olahan yang berbeza. Apa yang teman coretkan ini pun lebih kurang sama.

Terkini ‘hearsay’ macam sahih membayangkan bagaimana Datuk Zambry takkan sempat panas duduk atas kerusi MB. Ada desakan daripada Umno Perak supaya Sultan membubarkan DUN kerana ‘nipis’nya peluang untuk Kerajaan Haram bertahan lama akibat kegoyahan dalaman disamping desakan yang tak henti-henti daripada rakyat serta asakan bertubi-tubi dari Kerajaan Sah yang bertahan.

Kemelut berkenaan isu penggantungan oleh Speaker Dewan terhadap MB Zambry selama 18 bulan dan 6 Exconya untuk 12 bulan semakin menyenakkan kepala hotak untuk berfikir dan bertindak. 

Apakah yang dapat Kerajaan Haram lakukan jika gagal memasuki Dewan untuk bersuara dan mendapat perhatian serta persetujuan Ahli Dewan? Kedengaran pula beberapa orang Adun BN yang tidak berpuashati dengan pengstrukturan Exco baru tidak akan menyebelahi MB Zambry atas sebarang keputusan sidang yang akan dibawa oleh beliau.

Ditambah lagi dengan berita terkini konon Dato’ Nasa dan mantan Timb.Speaker Dewan Hee Yit Fong akan meletakkan jawatan makin menambahkan lagi kebingitan. Samada benar atau sebaliknya desas desus ini wallahuaklam, tapi di dalam beberapa blog telah tersiar berita ini yang menimbulkan pelbagai spekulasi yang pastinya mengkalutkan lagi suasana politik Kerajaan Perak sekarang yang sedang kusut.

Empat ADUN katak yang ‘berpindah-randah’ dari parti ke parti tu sebenarnya adalah ‘kluk-klek’ dan racun yang bakal memburukkan lagi kekusutan BN Perak. Pening kepala sakit jiwa la Datuk Najib nak mengawasi 4 makhluk jadian tu. Makhluk perosak yang sudah shortlisted untuk dibuang dari PR rupanya ada yang minat bagi tujuan batu loncatan.

Skrip yang dicipta oleh Skuad Najib belum berkesudahan malah mengheret ‘director’nya untuk berlakon sama. Tetapi jalan ceitanya masih terumbang-ambing tiada nampak susur pengakhiran yang baik. 

Apa pun Datuk Najib telah disahihkan sebagai pengganti PakLah pada bulan Mac nanti. Tapi Datuk Najib jangan lupa kerana ‘bekas tangan’ beliau dengan apa yang telah mereka lakukan pada kerajaan dan rakyat Perak pasti akan mengundang kehancuran total pada BN.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET