Wednesday, February 11, 2009

Cakap siang pandang-pandang...

Pesanan Tuan Guru Hj Hadi  di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai sejurus selepas kemenangan PRK036 baru-baru ni agar kita jangan sombong dan megah dengan kemenangan ini dan sebaliknya kita kekalkan sikap rendah diri dengan pihak lawan kerana sikap rendah diri ini akan mendekatkan kita dengan mereka.

Impak besar dari kemenangan kecil ini sememangnya menambahkan semangat dan iltizam setiap ahli dan penyokong serta simpatism PAS untuk menjanakan lebih kemenangan kepada Islam. 

Secara langsung menyuntik nafas baru kepada gagasan Pakatan Rakyat meneroka lebih ruang dalam system demokrasi pilihanraya Malaysia.

Sayang seribu kali sayang, kemanisan yang dikecapi hanya sebentar cuma. Selang tak berapa hari kita dikejutkan dengan drama penculikan dua orang Exco Perak yang serentak membawa kepada tragedy kejatuhan Kerajaan Perak yang diperintah oleh PR. 

Tak payahlah diulas sebab musabab dan cerita komplot kotor yang digunakan Umno kerana semua rakyat dah sedia maklum samada secara pro dan kontra.

Moralnya adalah tetiba ada sahabat dalam jemaah yang merungkaikan kembali kata-kata nasihat dari AyohChik malam itu. Kebimbangan terpacul dari mulutnya bahawa ramai dari kalangan kita yang mengabaikan nasihat AyohChik. 

Dari kemenangan kecil PRK036 kita kemudiannya antara percaya dengan tidak bagaimana PR ditimpakan musibah dengan kejatuhan Kerajaan PR Perak, apakah ini petanda Allah mengingatkan kita ahli dan penyokong PAS khasnya dan Pakatan Rakyat amnya supaya jangan sombong dan megah diri? 

Apakah ramai antara kita telah mula menghakis dan lupa sikap rendah diri yang sepatutnya disemai dalam jiwa setiap kita? Itu antara persoalan ringkas yang perlu kita renungkan

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET