Sunday, February 15, 2009

58 hari habis edah Bukit Gantang dan Selambau

Tidak sepertimana PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu jarakmasa penamaan calon adalah lebih singkat. 

Walaupun akta SPR menyatakan pengisytiharan PRK dalam tempoh 60 hari tetapi situasi semasa dan keupayaan terkini SPR untuk mengendalikan PRK adalah diluar garis logic akal kita yang membawa kepada tafsiran mudah akan helah-helah tertentu serta mainan strategi antara pihak Umno dan SPR. 

Dalam keadaan ini kita boleh membuat anggapan mudah bahawa SPR tanpa Tan Sri Rashid sekalipun masih berada di bawah telunjuk Umno dan Kerajaan BN, masih terbelenggu, masih tidak bebas.

Desas-desus kencang mengaitkan tarikh 27 March 2008 sebagai persediaan Umno mengambil aura dan semangat dari perhimpunan agung Umno yang dijadualkan tiga hari sebelumnya pada 24 March 2008 kerana mereka tahu keadaan porak peranda di dalam Umno sekarang mustahil untuk mereka berdepan dengan pembangkang yang dikatakan berada pada kedudukan yang mantap, semakin kuat dan berstrategi. 

Disamping aura kebangkitan rakyat di Utara natijah daripada akalan Umno sendiri yang membuat onar, pada perancangannya yang amat gelojoh konon untuk menunjuk gah dan kekuatan Umno di negeri Perak. 

Rakyat dari peringkat semua kaum pastinya akan berpaling dari Umno dan akan menjadikan peristiwa  itu sebagai ‘batu tanda’ hasil kebobrokan bekas tangan Umno yang merampas dan mengguling Kerajaan pilihan rakyat.

Namun walau apa pun alasan mereka lantas yang pantas hadir difikiran kita adalah senada seirama dengan kenyataan Ketua Pemuda PAS, YB Salahuddin Ayub bahawa tempoh bagi mengadakan pilihanraya itu dianggap terlalu lama, pasti suatu agenda tersembunyi Umno bagi mempersiap sedia jentera Umno bagi menghadapi PRK pada kali ini. 

Kesan kekalahan Umno di dua PRK sebelum ini menjadi kayu pengukur untuk mereka merangka strategi dan tektik baru kerana Umno sedar jika tersilap langkah lagi terutamanya dalam meletakkan calon alamatnya telan air liur lagilah Umno nanti.

Umum mengetahui pelbagai tektik kotor bagaikan ramuan utama kemenangan mereka dalam setiap pilihanraya baik PRU atau PRK. Seperti contoh di PRK036 baru-bari ni bilamana pihak media pun dirasuah, rakyat disogok dengan ratusan ringgit setiap seorang selepas menghadiri majlis sembahyang hajat, itu tidak termasuk kempen dari rumah ke rumah. 

Apa yang paling tidak masuk akal ialah tidak pernah dalam sejarah pilihanraya bilamana pihak JPN dan SPR bekerja sehingga jam 10 malam sewaktu berlangsung kempen PRK036, kenapa begitu? Rakyat boleh fikir sendiri…

Yang pastinya PRK 2 Bukit ini akan bertambah sengit dengan isu ‘derhaka’ sebagai bahan kempen. Apakah ia juga akan bertambah hangit dengan kehadiran ribuan anggota pasukan keselamatan? Kita saksikan nanti… 

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET