Saturday, February 7, 2009

Karpal jangan bangkitkan amarah

Episod demo ‘natang’ terhadap Sultan Terengganu oleh konco-konco mat Deris melakarkan sejarah buruk Umno di Terengganu sehingga membawa kepada kejatuhan kepimpinan mat Deris dan ditukarkan dengan hero pilihan Sultan sendiri. 


Kini Umno ingin menebus kembali keceluparan dan kebiadapan tersebut dengan memulang paku buah keras kepada Pakatan Rakyat dengan mempergunakan suasana pertelingkahan kerajaan PR Perak dengan pihak Istana Kinta. Umno mula memainkan sentimen ‘jebat’ Perak jangan menderhaka pada Raja.

PR mula dilabelkan oleh Umno dan diwar-warkan oleh media taghut mereka sebagai penderhaka pada Sultan Perak. Ini adalah isu yang amat sensitive kerana Bangsa Melayu adalah diantara bangsa bertamadun yang masih setia dan taat pada Raja nya, kontroversi ini bakal mengundang padah pada PR jika ia tidak ditangani dengan betul dan bijak.

Meski pun dalam kes peralihan kuasa di Perak sekarang kita dapati seolah Raja berpihak kepada kerajaan haram yang baru merampas kuasa namun orang melayu khasnya tidak sepatut menuding kesalahan kepada Raja secara total. 

Kerana sebagai Raja berperlembagaan yakni kuasa, rahsia dan hak-hak Raja Melayu berada dalam genggaman Umno. Sejak sekian lama Umno berlakon seolah mereka lah pembela Raja-raja Melayu sedangkan Umno lah di era Che Det yang telah memenjara kuasa Raja dengan Raja Berperlembagaan dan Raja sekadar berfungsi antaranya sebagai Ketua Agama Islam.

Jika bangsa melayu perlu menjaga tingkah laku terhadap rajanya apatah lagi bangsa lain yang dicop Umno sebagai masih lagi bertaraf pendatang dan menumpang di bumi bertuah ni jangan sekali-kali melaungkan suara sumbang derhaka pada Raja melayu. 

Bukan teman nak bersikap asobiyah pada bangsa dan Raja Melayu tetapi perlakuan demikian dan seumpamanya akan dipergunakan sepenuhnya oleh Umno untuk menggambarkan Pakatan Rakyat adalah Penderhaka Raja.

Oleh itu teman sama sekali tidak bersetuju dengan tindakan Karpal Singh malam tadi yang akan mengeluarkan saman di mahkamah tinggi Taiping dengan menamakan Sultan Perak sebagai defendan pertama manakala kerajaan haram Perak sebagai defendan kedua. 

Walaupun tindakan ini katanya mengikut lunas undang-undang tetapi hal yang menyentuh perihal kesultanan melayu apatah lagi menyaman Sultan akan di ‘full-swing’ oleh Umno bagi membangkitkan sentiment hak-hak melayu bagi membenci PR.

Presiden PAS telah mengingatkan ahli dan penyokong PAS serta PR supaya taat pada raja. Manakala DSAI pula awal-awal lagi telah menyedari akan hal ini pasti berlaku dan beliau mengeluarkan kenyataan supaya jangan diganggu gugat akan kredibiliti Sultan Perak meski pun keputusan baginda membawa kemudharatan pada Kerajaan PR Perak serta mencetuskan huru-hara dikalangan rakyat. 

Jadi kita nilailah sekarang siapakah sebenarnya dalang disebalik kucar-kacirnya masyarakat melayu. Kerajaan PR pilihan rakyat atau kerajaan haram yang merampas kuasa mandat dari rakyat.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET