Thursday, January 12, 2012

Asnaf Zakat Untuk Menteri

Inilah antara sifat keji gerombolan bila berTuhan kan wang dan harta. Duit zakat pun depa rembat buat joli. Dahlah pitih kerajaan a.k.a. pitih rakyat korang sapu bersih, ini duit zakat pun taram jugak. Apa menatang punya pemikiran puak-puak ularmak umno-apco nih.

Bukan calang manusia yang buat kerja haram ni, tapi bertaraf Menteri dan Pengarah Jabatan Agama Islam. Bukan depa tak tau, bukan depa takde ilmu, bukan depa tak reti, bukan depa tak paham, tapi depa sengaja buat tak reti dan tak faham. Pasal gelap mata dengan duit. Puak gerombolan ni pantang tengok $$$ pasti terbang songkok atas kepala.

Kalau puak gereja kasi bantuan kepada kelompok umat Islam yang miskin dan dhaif sambil ambil peluang ibarat menyelam sambil teguk air depa marah. Depa cakap berlaku penularan dakyah Kristianisasi lah, dakyah murtad lah bla..bla..bla.. tapi tengok realiti apa depa buat. Bila ada umat Islam miskin dhaif pi mintak bantuan depa perambat dengan bermacam alasan. Tapi tengok kemana perginya duit asnaf zakat yang orang susah ni patut terima. Puak atasan gerombolan jugak yang tibai.

Cuba tengok kat bawah ni siapa golongan yang layak asnaf zakat? Ada ke Menteri layak? Kecuali dalam mazhab umno-apco je. Itulah pasal jika orang cakap umno-apco SESAT SESESATNYA, depa marah padahal umno-apco memang SESAT dan dah lama depa SESAT.

ayat at taubah
Allah berfirman dalam surah at-Taubah ayat 60 :

"Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir,
orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para muallaf yang
dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang
berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan,
sebagai sesuatu ketetapan yang diwajibkan Allah; dan Allah Maha
Mengetahui lagi Maha Bijaksana
".
Skop agihan zakat Baitulmal MAIWP adalah berdasarkan yang telah ditetapkan
oleh syara'. Ia mempunyai 8 asnaf zakat iaitu:
1. Fakir5. Riqab
2. Miskin6. Gharimin
3. Amil7. Fisabillilah
4. Muallaf8. Ibnu Sabil
ASNAF FAKIR

Seseorang yang tidak mempunyai apa-apa harta atau pekerjaan atau
menerima pendapatan dari sumber-sumber lain yang jumlahnya tidak
sampai 50% daripada keperluan harian dan keperluan tanggungannya
dan tidak sampai 50% daripada belanja hidup seseorang yang hidup
sederhana dan orang-orang tanggungannya.


ASNAF MISKIN

Seseorang yang mempunyai pekerjaan atau hasil usaha yang hanya
memenuhi sebahagian keperluan asasinya tetapi tidak mencukupi
untuk menampung keperluan harian dan juga menampung keperluan
orang-orang tanggungannya.


ASNAF AMIL

Mereka yang terlibat secara langsung dengan institusi zakat samada
individu atau organisasi bagi mengurus dan mentadbir hal ehwal
zakat termasuk urusan pemungutan, agihan, urusan kewangan
dan sebagainya.


ASNAF MUALLAF

Mereka yang dijinakkan hatinya atau yang diharapkan kecenderungan
hatinya untuk menerima Islam atau yang memeluk Islam
(tetapi belum kukuh Islamnya). Ianya dibahagikan kepada dua iaitu:
Beragama Islam
  • baru memeluk agama Islam
  • ketua-ketua kaum Islam yang baik hubungan dengan ketua-ketua kumpulan bukan Islam yang sejawatan atau sama taraf dengannya
  • ketua-ketua kaum Islam yang masih lemah iman tetapi masih ditaati oleh orang-orang yang di bawah pimpinannya
  • orang-orang Islam yang tinggal di perbatasan yang berhampiran dengan negara musuh Islam

Bukan Beragama Islam

  • boleh dipujuk supaya masuk Islam
  • boleh dipujuk supaya tidak merbahaya kepada orang Islam

ASNAF AR-RIQAB

Memerdekakan orang-orang Islam daripada cengkaman

perhambaan dan penaklukan samada dari segi cengkaman

fizikal atau mental seperti cengkaman kejahilan dan

terbelenggu di bawah kawalan orang-orang tertentu.



ASNAF AL-GHARIMIN

Golongan yang berhutang untuk memenuhi keperluan asas bagi

kemaslahatan diri, keluarga tanggungannya atau masyarakat

yang memerlukan penyelesaian segera dan dibenarkan oleh hukum syarak.


ASNAF FISABILILLAH


Mana-mana orang atau pihak yang melibatkan diri dalam suatu aktiviti

atau aktiviti untuk menegak, mempertahankan dan mendakwahkan

agama Islam serta kebajikannya.


Laporan akhbar;

SHAH ALAM - Pemuda Pas menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Jamil Khir Baharom dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali meletakkan jawatan memikul tanggungjawab dalam isu penggunaan wang zakat untuk membayar yuran guaman.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, kedua-dua mereka tidak boleh lari dari tanggungjawab setelah berdepan dengan dakwaan pecah amanah dan salah guna kuasa.

"Paling ringan, tanggungjawab yang mesti diambil oleh mereka ialah meletakkan jawatan.

"Perletakan jawatan itu kelak akan memudahkan proses siasatan diambil," kata beliau dalam satu kenyataan.

Katanya, menggunakan RM63,650 daripada wang zakat untuk membiayai kos guaman mereka mengadapi kes permohonan qazaf Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah satu perbuatan tercela, justeru ia melibatkan wang milik asnaf yang sewajibnya diagihkan.

Kata beliau lagi, timbul beberapa persoalan besar yang jelas bertentangan dengan nilai integriti dan tanggungjawab seorang pemegang amanah.

"Mereka tiada hak dan kelayakan menggunakan wang zakat, justeru mereka bukanlah asnaf yang berhak menerimanya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET