Saturday, May 1, 2010

1 Malaysia: 3 Sekawan Barua

Teringatkan tentang 1 Malaysia ni terimbas aku sewaktu membaca buku sekolah darjah 2. Ada sorang nama Ali, ada sorang nama Maniam dan sorang lagi nama Ah Kow. Ringkas je kisah persahabatannya tapi melambangkan kerukunan dan persefahaman antara kaum. Takde lebih-lebih buat cerita. Sebuah kisah selamba menyelami jiwa. Takde yang 'menebeng' kata orang Ganu.

Tapi hari ni bila melewati baris-baris laporan dari Barnama... huhhh... merenyam hotak aku memikirkan generasi 1 Malaysia kini semakin lemah otak akibat banyak makan otak udang...otak taik. Hidup semata-mata untuk mengampu.

Kerja utama adalah mengampu dan memfitnah. Tanpa mengampu dan fitnah depa boleh kering kebulur macam mangsa-mangsa kelaparan di Sudan. Mereka besar kepala buncit perut kerana kekurangan zat. Tapi generasi 1 Malaysia sekarang pun besar kepala buncit perut juga. Tapi akibat berlebihan zat dan kolesterol. Itu pasal otak takleh jalan betul pasal perut yang kontrol.

Tiga ekor barua 1 Malaysia ni pun sekadar mencari keseronokan individu semata. Bukan pun mewakili kaum utama di Selangor. Siapa yang arahkan mereka? Atau siapa yang wakilkan mereka? Najib tak tahu ni. Kalau dia tahu pun dia pakai angguk aje.

Kalau betullah si Nizar menghasut orang ramai pada masa tu juga 'Bond2' atau SB yang berkeliaran kat majlis tersebut dah buat 'onar'. Dan keesokannya Nizar menjadi tetamu kehormat kat Balai Polis beri keterangan. Tapi takde apa-apa pun. Ganggu keselamatan negara atau keselamatan jalanraya?

Sebaliknya si tiga ekor barua ni yang mengganggu waktu tidur orang. Kalau ada laporan terpaksalah polis ambil tindakan walaupun laporan tu sekadar kacang untuk bagi beruk makan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET