Thursday, September 17, 2009

RON95: Korek Hidung Lagi Best

Sejak hari pertama RON95 berada di pasaran, tangki kereta aku dah dipam isi dengannya. Bukan sebab ia penjenamaan semula tapi sebab ia murah. Dalam sesingkat waktu itu aku sekadar menerewang disekitar bandar Dungun sahaja maka tidaklah ketara aku merasai perbezaan kualitinya dengan RON97.


Kebetulan hari ini aku akan ke Kuala Berang atas suatu urusan maka aku isikan separuh tangki kereta dengan RON95. Lagipun terfikir itu sahaja kemampuan aku berbanding menggunakan RON97 yang sedikit mahal.

Rupa-rupanya jangkaan aku silap. Pada awalnya aku anggap hanya 0.000001% sahaja bezanya kualiti RON95 dengan RON97. Tetapi setelah aku mengalami lebih jauh prestasi enjin dengan RON95 tepatlah bisik-bisik ramai bahawa RON97 100000.0% lebih baik berbanding RON95.

Kereta aku ni (buatan malaysia) dah la uzur pastu terpaksa disuap dengan RON95 pulak. Nak suap RON97 takdenya aku larat, almaklum la ekonomi semakin meruncing. Tak pernah aku mengalami satu pengalaman memotong sebuah treler panjang dengan menjatuhkan gear 3 sebab takde pikap.

Biasanya dengan gear 5 pun aku selamba boleh potong. Tapi hari ni entah apa yang tak kena selepas isi RON95 aku terpaksa lebihkan lajak, tekan minyak rapat dinding, enjin berdaung tapi kelajuan rendah dari jangkaan. Cemas aku kot tak lepas potong. Kat depan ada lori kecil sedang menghala. Tawakkal je lah. Nasib baik.

Lemahnya kereta ibarat pagi aku tak pekena Radix secawan. Longlai tiada tenaga. Apa kisah ni RON95. Pemimpin Umno cakap RON95 telah di upgrade kan tapi hampeh sehampeh hampehnya. Dah lama aku tak simpan dalam otak cakap orang Umno. Kaki penipu. Kaki auta.

Pasti ramai yang sengkek macam aku ni nak cari yang murah-murah. Namun kepala hotak kabinet Umno Bijan lagi sengkek. Teramat-amat sengkek. Kepala hotak jumud low-class. Tak reti nak pikir apa opsyen lain untuk tampung kecairan negara selain menghisap darah rakyat.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

There was an error in this gadget

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET