Sunday, March 15, 2009

Kadar Jenayah Dungun Naik 33.33% - Buletinonline

Dungun - Ketua Polis Negeri Terengganu, Senior Assitan Komisioner I, Datuk Mohd Shukri Dahlan berkata kadar jenayah bagi daerah Dungun pada tahun 2008 naik sebanyak 33.33 % berbanding tahun 2007.

Menurutnya, jenayah kehilangan harta benda melibatkan kecurian motosikal adalah penyumbang utama peningkatan kadar jenayah ituBeliau berkata daripada 711 kes dilaporkan sepanjang 2008, 60 % daripadanya melibatkan kes kecurian motosikal dan pihaknya memandang serius perkara terbabit.“Kadar jenayah di daerah Dungun pada 2008 mening-kat berbanding 2007.

Jenayah harta benda penyumbang utama dan kes kecurian motosikal adalah tertinggi dilaporkan. “Hasil kajian polis, kita dapati jenayah tersebut tidak membimbangkan berbanding jenayah di kawasan lain terutama di negeri yang lebih maju. Lebih-lebih lagi ia tidak melibatkan jenayah kekerasan. “Ia bagaimanapun hanya melibatkan kumpulan kecil dan kebanyakan penjenayah yang terlibat melakukannya untuk kepuasan.

Kita percaya ia mampu ditangani jika ada tindakan yang lebih proaktif,” katanya pada majlis perjumpaan Ketua Polis bersama masyarakat dan warga Politeknik Sultan Mizan Zainal Abdidin (PSMZA) baru-baru ini.Sinar Harian memetik beliau berkata, apa yang lebih membimbangkan sekarang ialah meningkatnya kes jenayah rogol melibatkan golongan remaja terutama pelajar sekolah. “Kebanyakan kes dila-porkan melibatkan golongan remaja berusia antara 12 hingga 28 tahun dan sebahagian besar melibatkan pelajar sekolah. “Hasil siasatan mendapati kebanyakannya berlaku atas kerelaan individu terbabit dan tidak wujud unsur paksaan atau keke-rasan.

Dalam hal ini kita dapat buat kesimpulan bahawa peningkatan jenayah rogol melibatkan pelajar sekolah berpunca daripada masalah sosial yang mempengaruhi tindakan serta tingkah laku mereka,” kata Shukri yang pertama kali mengadakan perjumpaan dengan pelajar PSMZA.

Shukri turut mengingatkan warga kampus agar tidak terpengaruh dengan gejala tidak sihat seperti lumba haram dan penyalahgunaan dadah kerana ia boleh merosakkan masa depan mereka sebagai generasi pelapis yang bakal mewarisi kepimpinan negara.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET