Monday, November 16, 2009

Kota Siputeh: Umno Apa Kes Berdalih?

Hari ini aku tak berapa sempat melayari berita internet kerana beberapa hal keluarga yang terpaksa disetelkan. Kata omputeh Family First la. Bila jenguk aje malam ni masyaAllah sana sini laman berita mainstream online serta media baru blog hangat menyiarkan berita tentang pengisytiharan kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh Kedah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Cuma dalam drama fiksyen Kota Siputeh ni aku tak puashati dengan sikap manusia jalang paling ngok dalam isu ni iaitu SPR yang takde kote memihak kepada Umno, bersungguh auta itu cilok ini mempertahankan kerusi milik 'majikan'nya dari terlucut ketangan Pakatan Rakyat. Hakim Alizatul sendiri melihat tindakan SPR ini amat tidak wajar mempertahankan ADUN yang makan gaji buta itu kerana telah tidak mengahdiri 2 sidang DUN pada tahun ini. Bodo piang ko SPR. Tak abis-abis menjadi barwa Umno.

Perlu kita ingat bahawa aura kemenangan Umno di Bagan Pinang akan dibawa pula ke Kota Siputeh. Pasti tidak ketinggalan pejuang barisan depan mereka berupa geng-geng mafia Pengkidda serta para samseng sewaktu dengannya akan mewarnai jua suasana PRK Kota Siputeh jika benar diadakan PRK.

Perjuangan Umno di Kota Siputeh belum selesai. Kisah saman ini takkan berakhir di Mahkamah Tinggi begitu saja. Pasti akan ada rayuan demi rayuan dari Umno. Walhal Najib kata sudah yakin dengan sokongan rakyat terhadap Umno/BN dengan diambil iktibar dari kemenangan di Bagan Pinang.

Persoalannya kenapa Umno tak berani untuk melepaskan DUN Kota Siputeh? Atau Umno sekadar cakap kosong, takut pada bayang-bayang, masih tak mampu berdepan dengan kebangkitan rakyat yang beriltizam menaruh harapan terhadap Malaysia Baru?

KUALA LUMPUR: Pilihan raya baru akan diadakan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Kota Siputeh di Kedah selepas kerusi berkenaan diisytihar kosong oleh Mahkamah Tinggi di sini pada hari Isnin.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu, Abu Hassan akan dihalang daripada menghadiri persidangan DUN esok.

Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya ketika menyampaikan keputusannya pada 5.30 petang.
-BERNAMA

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET