Monday, November 23, 2009

Bandar Dungun Tenggelam Banjir

Memang tak logik kalau tengok tajuk artikel ni. Melihat kepada pembangunan Dungun terutamanya penaiktarafan sistem longkangnya memang menakjubkan. Penutup laluan longkang diukir cantik penuh kreativiti bagi mencantikkan lagi pemandangan bandar Dungun.


Malangnya indah ukir dari fungsinya. Longkang projek hadhari lah katakan... macam piagam Islam hadhari jugalah, cantik dimata tapi fungsinya hampeh. Walau dibina lebih lebar dan dalam tapi longkang masih gagal menangani masalah limpahan air hujan. Air bertakung sedalam 4"~6" atau mungkin lebih memenuhi laluan dari depan Hospital Dungun sehingga ke depan Sekolah Menengah Sains Dungun.

Petang semalam sewaktu membawa keluarga keluar menerewang melihat 'keindahan' pemandangan air disekitar Dungun aku dan keluarga tersekat oleh limpahan air banjir kilat yang agak dalam dan laju berdekatan dengan selekoh warung Telor Power.

Aku serik bercampur bimbang kerana beberapa minit sebelum sampai ke situ, kereta aku telah mengharung jalan bertakung air sedalam separuh rim kereta sejauh kurang lebih 300 meter. Aku sangkakan laluan tersebut ok macam biasa walau air melintasinya. Tapi semakin jauh aku pandu rasa lain macam kerana kereta semakin lemah. Rupanya jalan tersebut semakin menurun kepenghujungnya menyebabkan air semakin dalam.

Enjin makin sebak serta semput terhinjut-hinjut, semacam masuk air dalam ekzos. Aku tak henti berdoa padaNya. Kalau sorang aku tak kisah tapi dalam kereta ni ada semua anak bini. Alhamdulillah dalam sebak dan mengaum enjin tu sempat juga sampai ke traffic-light Jalan Melati. Pengalaman paling mendebarkan. Mujurlah kereta tua aku ni masih gagah dan berfungsi dengan baik, masih berjasa pada tuannya.

Ini sedutan video rambang yang sempat aku ambik melalui kamera henpon. Maaf kerana ada gangguan suara anak beranak mewarnai suasana petang itu ;

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET