Monday, November 16, 2009

Pecat Ariffahmi: Siapa Sanggup Buat Petisyen?

Aku keliru memikirkan lepas satu demi satu musibah menimpa keharmonian dan keutuhan Pas. Dengan berlapang dada aku yakin ini semua merupakan hanya sedikit cuma ujian umpama filtering dari Allah untuk menguji kekentalan kepimpinan sesetengah individu tertinggi Pas bagi memastikan mereka mampu bertahan demi membawa Pas betul-betul berjuang di atas landasannya.


Cabaran juga melanda intergriti para pimpinan dua tokoh ulama terkemuka Pas yakni TGHH dan TGNA. Melalui siri pembacaan membawa aku kepada penelitian menunjukkan kecalaran kredibiliti dan intergriti dua tokoh ini tidak lut diterjah oleh Umno dari luar walau dengan pelbagai isu berupa fitnah atau rumours.

Sebaliknya kegawatan mutakhir ini tercetus akibat kesilapan yang dicetuskan oleh pimpinan bawahan yang duduk mengelilingi kedua tokoh itu. Samada dari kalangan pimpinan peringkat Pusat dan Negeri samada tanpa sedar atau sebaliknya telah menitiskan setitik nila menyebabkan rosak susu sebelanga.

Isu UG terlebih awal menduduki takhta kerosakan imej Pas. Aku yakin TGHH telah tersadung akibat terlalu yakin dengan jalan berlubang tak siap yang diturap oleh dua tiga orang kepercayaan dan paling akrab dengannya.

Sehingga membawa isu ini lebih parah apabila terkeluar istilah Fraksi Umno dari kalangan anggota Pas yang kecewa dengan perkembangan negatif tersebut. Apa yang lebih dahsyat satu istilah assobiyyah iaitu 'Geng Terengganu' turut direka bagi menggambarkan kemarahan ahli Pas. TGNA lebih awal melihat kepincangan ini lantas secaras drastik mengarahkan supaya EGM diadakan.

Masih ada sedikit keraguan dalam kepala hotak aku bahawa isu UG ini walau ditutup terus gelanggang nya dari diari Pas tetapi persoalannya adakah saki baki pemikiran kearah pembentukan UG akan berhenti begitu sahaja? Sudah menjadi tabiat orang Terengganu agaknya 'cinta lama takkan hilang' di angin lalu.

Keduanya isu yang paling menyedihkan kita kerana melibatkan imej TokGuru. Ramai rakyat kecewa dengan tohmahan Umno bahawa TGNA akan ke Mekah hasil duit sogokan a.k.a. rasuah. Menangis orang tua tu mengingatkan dirinya tak henti-henti diserang difitnah sehingga melibatkan kepada hal-hal keagamaan.

Siasatan segera dibuat bagi membongkar siapa dalang disebalik kejadian ini. Dan intipati siasatan yang menarik menunjukkan ada tangan-tangan celaka cuba menconteng kredibiliti TGNA telah dibongkar melalui laporan Pak Bakaq. Kemudian diselusuri oleh maklumat INI dan SINI juga.

Laporan terbaru mengenai dalang terhebat kes rasuah TGNA boleh dibaca diartikel Jangan Kambus Tipu Dengan Tipu. Secara terperinci diberikan oleh sdra Sheikh kito.

Ada juga yang beranggapan kenapa diwaktu Pas lemas inilah kes-kes seteruk Ariffahmi dibentangkan kepada umum. Bukankah ia akan menambah beban tersedia ada? Tapi kita perlu kembali pada pesanan TGNA antara lebih kurang maksudnya kerana sayang Islam sayang Pas lah beliau sanggup memikul tanggungjawab menerima kritikan untuk mengadakan EGM tempohari.

Jangan sesekali kita terpedaya dengan kedudukan Ariffahmi walau dia menantu TokGuru sekalipun. Bak kata cendikiawan "iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa" inikan pula si menantu dan dipercayai masih lagi seorang ahli Umno Cawangan Chakung, Bahagian Machang.

Semestinya TokGuru sedih dan gundah dengan karenah menantu harapannya ini. Siapa tak terasa bilamana seseorang yang rapat malah ada ikatan tali keluarga membuat onar menikam beliau dari belakang. TokGuru tak boleh tidak terpaksa menerima kenyataan.

Maafkan saya TokGuru sekiranya nukilan kekecewaan ini menkesankan peribadi TokGuru.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET