Monday, November 16, 2009

Penyakit Asthma

Dalam usia aku merangkak menghampiri sempadan tua dewasa, berbagai cobaan dihadirkan oleh Pencipta ke atas diriku terutamanya darihal kesihatan tubuh badan. Selain dari anak-anak ditimpakan musibah lebih awal seperti asthma, demam, chickenpox dan sebagainya yang mana semua itu merupakan suatu ujian serta memerlukan had kesabaran yang amat tinggi disamping keberhajatan aku amat tinggi pada Allah agar dikurniakan kesejahteraan berpanjangan untuk aku, isteri, anak-anak dan zuriat seterusnya.


Dalam tempoh dua minggu ini tetiba aku diresapi penyakit asthma. Jarang sekali asthma mengganggu kehidupan aku dalam tempoh sebegini lama. Pasti aku akan terjumpa penawarnya. Tapi kali ini mungkin Allah memberikan lebih ujian untuk aku agar lebih banyak penebusan dosa berlaku namun aku redha dan bersabar. Allah Maha Mendengar rintihan hambanya yang dhaif dan hina ini dan semoga terhapuslah sedikit sebanyak dosa-dosa yang aku lakukan samada dalam sedar dan tidak atau yang tersembunyi atau terang nyata.

Betul kata orang penghidap asthma hidupnya takkan tenang sekiranya ada gangguan terutamanya dari telatah nakal anak-anak yang kekadang tidak terkawal. Sepertimana nasibnya orang yang sakit gigi tension memanjang begitu juga aku yang sedang asthma memang darah menyirap sepanjang masa.

Berbagai ubatan telah aku cuba samada berbentuk dadah (ubat klinik) atau herba (supplement HPA) tapi semuanya tidak memberikan efek yang berkesan. Aku juga mengamalkan makan madu serta meminum jus kurma + madu namun tetap nam butinam kui butikui...

Mungkin agak kehabisan modal aku hampir give-up apalagi yang harus aku telan. Sementelah cuaca yang tidak menentukan sekarang dan terkadang membawa suhu sekitaran kepada bacaan 26 Celcius menyebabkan asthma aku menjadi bertambah kronik. Tak banyak kerja dapat aku lakukan malah nak menghadap laptop pun timbul rasa jemu.

Dan semalam berkat anugerah Allah membuka sedikit minda isteri aku dengan mencadangkan agar aku cuba titiskan dua tiga titik minyak asli habbatus sauda' ke dalam air suam dan minum. Minyak sauda' ni dah lama aku simpan sebagai penawar untuk tujuan asthma. Tapi itulah dikatakan ujian Allah, langsung tak terlintas dalam kepala hotak ni pasal minyak tersebut.

Sebenarnya minyak habbatus sauda' itu telah acapkali aku gunakan ke atas anak-anak yang asthma dan amat berkesan dalam masa singkat. Lalu aku titiskan dua titik pada jari dan disapu pada lidah kemudian kemam dan telan. Alhamdulillah dengan segera memberikan 50% kelegaan.

Aku cadangkan kepada anda supaya cuba dapatkan minyak asli habbatus sauda' brand apa pun lantaklah asalkan ia minyak asli tidak campur-campur dengan bahan lain. Mungkin agak payah tapi kesukaran itu pasti membuahkan hasil yang berbaloi lumayan.

1 comments:

Anonymous said...

Hi there! My partner and I often write guest articles or blog posts for other weblog owners
to help gain exposure to our work, as well as provide terrific content to site owners.
It's a win win situation! If you are interested feel free to contact me at: meredithputnam@hotmail.com so we can talk further. Thanks alot :)!

Here is my blog post ... removing

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET