Tuesday, November 24, 2009

Hari Ini Dah Masuk Hari Ketiga Banjir

2-3 hari ni ramai warga tempatan bercakap pasal fenomena luarbiasa banjir di Terengganu khasnya di Dungun. Unsur menarik yang dikatakan penyebab paling manasabah menyebabkan kejadian ini kata mereka ialah berkaitan hal berlaku peristiwa bulan bercincin baru-baru ini.


Daerah Dungun mencatatkan jumlah mangsa pemindahan banjir paling ramai di Pantai Timur setakat ini seramai lebih dari 2900 orang. Dan berita tv pagi tadi menyatakan jumlah mangsa yang dipindahkan bagi negeri Terengganu sahaja lebih dari 8000 orang. Memang fantastik angka itu menambahkan lagi anggapan luarbiasa kebanyakan.

Hari ini cuaca agak tenang, langit cerah sebelah pagi hingga tengahari, hujan sekadar rintik tapi berkemungkinan pada sebelah petang hujan akan turun lagi. Sehingga jam 1.00 tengahari tadi berita melaporkan penyusutan jumlah mangsa banjir kepada 6900 orang sahaja di Terengganu.

Dipaparkan di sini video situasi banjir disekitar kediaman aku untuk tatapan pengunjung serta sebagai koleksi peribadi blog Gelombang Hijau. Selama 9 tahun aku menghuni Kampung Sura Tengah, inilah kali pertama aku melalui suasana banjir sebenar. Anak-anak kemain lagi 'excited' nak celup kaki dalam air banjir.

Melalui pengamatan aku mendapati antara punca banjir kali ni di Sura Tengah ialah akibat tiada sistem perparitan yang sistematik. Longkang utama memang takde. Oleh itu air bertakung tak boleh mengalir keluar serta dihambat pula oleh limpahan longkang besar di jalan utama yang melimpah memasuki kawasan kampung.

Jalan kaki harungi air sambil berpayung dan rakam video
-seronok juga dah lama tak main banjir macam waktu bebudak dulu

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET