Friday, September 25, 2009

Rasuah Suatu Budaya

Kenapa rasuah dikatakan suatu budaya? Kerana ia menjadi menu utama bagi memastikan suatu hal atau perkara berjalan baik atau lancar. Tanpa 'habuan' atau 'hulur' keputusan menjadi terhalang, gagal, hambar dan negatif. Dari A sehingga Z semuanya bergerak dengan duit sisipan. Malah disesetengah tempat bermula dari 'pintu gerbang' rasuah telah dihulurkan kepada pengawal keselamatan atau jaga, tidak perlu wang memadai hanya dengan sekotak rokok atau air kotak cuma.

Selain itu rasuah bagaikan mendapat restu dengan kata lain dihalalkan oleh masyarakat umum. Ia semakin lama semakin bermaharajalela. Tiada mekanisma ampuh untuk membendung atau membanteras kegiatan ini. Pandai makan pandai simpan. Jika terkebetulan sangat barulah rahsia bocor dan SPRM pun bertindak. Namun SPRM sendiri bersikap pilih kasih. Hanya golongan rasuah kecil-kecilan juak ikan bilis yang ditangkap manakala mafia samseng jerung dilepaskan dengan pelbagai alasan.

Apa rakyat harus buat ialah dengan menghapuskan pusat pembiakan virus rasuah ini. Rakyat yang bijak sudah tentu seawalnya mengetahui bahawa hanya satu sahaja terdapat tempat akar umbi pembiakan virus rasuah di negara kita iaitu UMno/BN. Dari Umno/BN lah virus rasuah membiak subur kemudian menyelinap dicelah-celah kalangan masyarakat kita terutamanya orang Melayu. Tanpa korupsi Umno/BN pasti telah lama pupus dari mayapada. Sepertimana laporan dari International Transparency bahawa kerugian akibat rasuah yang ditanggung oleh negara saban tahun adalah lebih kurang RM10 billion, suatu angka yang bukan sedikit. Rakyat sekadar mendapat habuk dan sisa sahaja dari cebisan dana yang berbillion itu.

Jawatan wakil rakyat peluang buat duit, lapor TI


Beliau menyifatkan rasuah telah menjadi cara hidup di Malaysia ketika rakyat negara ini merasa tidak berdaya dan kebanyakannya mengalah kepada rasuah yang menjadi-jadi akibat sikap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang enggan berbuat apa-apa walaupun terdapat tuduhan rasuah yang serius.

Beliau seterusnya mendedahkan, institusi dan badan penguatkuasa yang ada di negara ini tidak berkesan dan tidak bebas sepenuhnya.

"Masyarakat percaya tidak ada apa-apa yang dapat dilakukan dan mereka yang diamanahkan dengan wewenang dan kuasa untuk merubah perkara yang berlaku tidak komited (untuk bertindak ke atas jenayah rasuah) atau tidak berdaya melakukannya," sebuah laman web memetik beliau berkata.

"Badan anti rasuah seringkali gagal menangkap 'ikan besar' yang dikatakan pihak yang sebenarnya terlibat di dalam kes-kes rasuah".

Low menyifatkan SPRM dan lain-lain reformasi yang dilakukan oleh kerajaan untuk membasmi rasuah masih belum menunjukkan hasil yang diharapkan.

"Terdapat rasa meluat yang begitu kuat terhadap keadaan yang tidak berubah-ubah itu," kata beliau dalam sidang akhbar mengenai 'Laporan Rasuah Sedunia 2009: Rasuah dan Sektor Swasta' yang antara lain mendedahkan bahawa indeks rasuah di Indonesia jauh lebih rendah dari Malaysia.

Menurut beliau, rasuah diterima, kalaupun tidak dibiar dan dimaafkan, sebagai cara hidup di negara ini kerana ketidakjujuran, rasuah dan mengabdikan diri kepada hawa nafsu telah menjadi nilai-nilai yang diterima malah dipuja-puja.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET