Wednesday, September 16, 2009

Melayu Dapat Sikit Cina Dapat Banyak

Kisah benar pembahagian wang ihsan @ duit raya disekitar cawangan Kg Nibong Stesyen Dungun baru-baru ni. Diberitakan kesemua orang Melayu yang layak menerima sebanyak RM300 hingga RM400 sekeluarga. Bukan sahaja di Nibong Stesyen malah di Dungun mungkin seluruh negeri Terengganu. Itulah nilai popular.


Berlainan pula cakap-cakap dari mulut penghuni Cina yang tidak seberapa bilangannya dan telah lama bermukim di sekitar cawangan tersebut. Rata-rata semuanya peniaga dan berharta. Mereka ini juga layak menerima wang ihsan. Bukan RM300 tetapi RM1000 sekeluarga.

Kenapa mesti ada perbezaan jumlah? Sedangkan JKKK yang sama membahagikan wang ihsan tersebut pada penduduk Cina. Siapa JKKK ni? Orang Siam kah? JKKK kencing melayu. Dah lama dah JKKK main tipu. Celaka JKKK.

Mari kita sama buat andaian perkiraan. Jika orang Cina dapat RM1000 maka sudah tentunya jumlah sebenar wang ihsan diperuntukkan ialah RM1000 sekeluarga. Puak-puak JKKK ni licik simpan rahsia. Rahsia disimpan dalam kerandut mereka. Ramai dari kita tidak mengetahuinya.

Andainya di cawangan berkenaan kedapatan 100 keluarga melayu Umno layak terima wang ihsan maka peruntukan semestinya RM100,000 (keluarga Pas atau bias Pas jauh panggang nak terima bantuan kerajaan Umno). Congoknya RM70,000 puak JKKK kebas pitih haram pastu barulah dialirkan sisa RM30,000 lagi kepada yang layak terima.

Takkan perlu ada diskriminasi pulak dari segi nilai peruntukan? Cina dapat RM1000 tapi Melayu dapat RM300? Pembahagian mestilah sama rata. Dan jika ada diskriminasi takkan ia dari Umno sendiri? Umno bela Cina? Umno tanam Melayu?

Cuba bersangka baik dengan pihak atasan Umno/kerajaan. Jadi JKKK adalah kambinghitam. JKKK seleweng pitih rakyat. Yang kena kencing orang Umno sendiri. Oleh siapa? Semestinya JKKK barua Umno. Umno kencing Umno. Moleklah tu. Biar baham tanah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Jadilah Insan Celik Politik

Jadilah Insan Celik Politik

Hidup Untuk Bahagia Atau Untuk Celaka

Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”

Motto & Slogan

Image Hosted by ImageShack.us

MalaysiaKu BERSIH

Malaysia Tanah Air Ku

Malaysia Tanah Air Ku

MALAYSIA DARUL BOGEL

MALAYSIA DARUL BOGEL

Fitnah Kerja Umno-Apco

Fitnah Kerja Umno-Apco

Soalan Simpel Jawapan Mimpel

Ketelusan SPR



Pesanan Ulama...

Rehat Kejap

Post Paling Digemari

SEMAK PENIPUAN INTERNET